پلیمر ما
0  

آزمون دمای نقطه نرمی وایکات VICAT یا ویکات

آزمون دمای نقطه نرمی وایکات VICAT یا ویکات

دمای نقطه نرمی وایکات VST (ویکات)

 

دمای نقطه نرمی وایکات و اهمیت آن

استاندارد ها و روش اندازه گیری وایکات

نکات مهم در حین آزمون نقطه نرمی وایکات

خرید دستگاه نقطه نرمی وایکات

 

 

آزمون وایکات یا تست ویکات برای معرفی دمایی که در آن یک سوزن که به سوزن ویکات معروف است با ابعاد مشخص قادر است به اندازه ثابتی در آزمونه در حال گرم شدن نفوذ کند. به عبارت دمایی که سوزن شاخص دستگاه ویکات بتواند به اندازه 1 میلیمتر در نمونه نفوذ کند را دمای نقطه نرمی وایکات VICAT می گویند. 

در این مقاله به معرفی تست ویکات پلیمرها مانند پی وی سی می پردازیم. سپس مشخصات دستگاه ویکات و سوزن ویکات را شرح خواهیم داد و روش انجام آزمون مطابق استاندارد مخصوص ویکات را شرح خواهیم داد. 

در مقایسه با آزمون HDT، وایکات یا ویکات دمایی را نشان می دهد که نمونه فرم پایدار خود را از دست می دهد و نرم می شود و معیاری از مقاومت دمایی محصول یا مواد مورد استفاده می باشد. به همین علت در انتخاب مواد اولیه، روش ساخت و دماهای فرایند و نیز در طراحی محصول دمای وایکات نقش مهمی ایفا می کند. در حالی که HDT دمایی را نشان می دهد که نمونه توانایی تحمل بار خود را از دست می دهد. نقطه نرمی وایکات مقادیر بالاتری نسبت به HDT دارد و به نقطه ذوب یا نرم شدگی ماده نزدیک تر خواهد بود.

 

استاندارد ها و روش اندازه گیری نقطه نرمی ویکات

از استاندارد ملی 6982 و ASTM D1525 و ISO306 برای تعیین نقطه نرمی ویکات استفاده می گردد. روش آزمون همه این استاندارد ها کاملا یکسان می باشد. استاندارد ملی 2414 نیز در خصوص اندازه گیری نقطه نرمی وایکات لوله و اتصالات پی وی سی سخت PVC-U مورد استفاده قرار می گیرد که به جز تفاوت در حداقل و حداکثر ضخامت تفاوت دیگری با استاندارد های قبلی ندارد. البته لوله و اتصالات پی وی سی سخت تولید شده در کشور در رنج ضخامتی هردوی این استانداردها قرار می گیرند.

 

معرفی دستگاه ویکات:

برای اندازه گیری نقطه نرمی ویکات، از دستگاه ویکات استفاده می شود که دارای نرخ افزایش دما با سرعت مشخص، سوزن ویکات مطابق استاندارد، قابلیت اعمال وزنه مخصوص ویکات و دقت بالای اندازه گیری نفوذ سوزن ویکات می باشد. 

دستگاه اندازه گیری نقطه نرمی وایکات شامل یک شاخص سوزنی شکل با سطح مقطع 1 میلی متر مربع، تجهیز گرمادهی، به طوری که توانایی افزایش 5 و 12 درجه در 6 دقیقه را داشته باشند. وسیله ای برای اندازه گیری نفوذ با دقت 0/1 میلی متر نیز باید روی دستگاه تعبیه شده باشد.

 

برای خرید دستگاه نقطه نرمی ویکات (وایکات) VICAT به فروشگاه مراجعه فرمایید.

 

خرید دستگاه نقطه نرمی وایکات

 

در شکل بالا، نحوه قرارگیری و نفوذ سوزن ویکت را در نمونه در یک دستگاه ویکت مشاهده می کنید.

 

روش تست ویکات مطابق استاندارد:

باید حداقل 2 آزمونه تست شود و میانگین آن ها گزارش شود. آزمونه ها باید ضخامتی بین 3 تا 6/5 میلی متر باشد. سطح مقطع آزمونه مربع به ضلع حداقل 10 میلیمتر یا دایره ای به قطر 10 میلیمتر باشند. سطح آزمون باید صاف و عاری از هرگونه ناهمواری بشد.

آزمونه را با ابعاد گفته شده ببرید و آن را در محل خود در تماس با سوزن ویکات قرار داده، و مجموعه را به داخل محفظه گرمادهی دستگاه انتقال دهید. باید زمانی را صبر کنید تا مجموعه محفظه دستگاه و سوزن هم دما شوند. سپس بسته به روشی که در حال استفاده هستید وزنه را اضافه کنید. دقت کنید که تا قبل از این مرحله دستگاه گرمادهی هنوز روشن نشده است و دمای شروع آزمون باید حداکثر 25 درجه باشد. 5 دقیقه بعد از اضافه کردن وزنه باید عقربه اندازه گیری نفوذ را صفر کرده و حال دستگاه گرمادهی ویکات را روشن کنید تا دما را افزایش دهد. وقتی نفوذ سوزن ویکات به داخل نمونه به 1 میلیمتر رسید دما را یادداشت کنید. این دمای نقطه نرمی ویکات می باشد.

 

نکات مهم آزمون نقطه نرمی وایکات پلاستیک ها:

  • اگر ضخامت نمونه ای که می خواهید روی آن تست ویکات را انجام دهید، کم تر از 3 میلیمتر بود باید دو لایه آن را روی هم قرار دهید. و اگر ضخامت بیش از 6/5 میلیمتر بود باید آن را با ماشین کاری کاهش دهید.
  • 4 حالت آزمون وجود دارد که با توجه به مشخصات فنی یا استاندارد ویژگی محصول می شود از آن ها استفاده کرد:

           روش A50: وزنه 10 نیوتنی، سرعت گرمادهی 50 درجه سلسیوس بر ساعت

           روش B50: وزنه 50 نیوتنی، سرعت گرمادهی 50 درجه سلسیوس بر ساعت

           روش A120: وزنه 10 نیوتنی، سرعت گرمادهی 120 درجه سلسیوس بر ساعت

           روش B120: وزنه 50 نیوتنی، سرعت گرمادهی 120 درجه سلسیوس بر ساعت

 

  • دقت کنید منظور از اعمال وزنه، وزن مجموع وزنه اضافه شده، میله و شفت و سوزن اعمال کننده نیرو می باشد، یعنی مجموع وزن هر آنچه که روی نمونه قرار می گیرد باید 50 یا 10 نیوتن باشد و وزنه اعمالی شما باید پس از مشخص شدن وزنه میله، شفت و سوزن دستگاه ویکات مورد استفاده تعیین شود.
  • در محفظه گرمادهی دستگاه ویکات به منظور یکنواخت سازی دما در محفظه و افزایش دمای قابل کنترل از روغن سیلیکون استفاده می شود. برای خرید روغن سیلیکون با بهترین قیمت با ما تماس بگیرید.

 

برای خرید بهترین دستگاه نقطه نرمی ویکات (وایکات) VICAT به بخش فروشگاه مراجعه کرده و یا با ما تماس بگیرید.

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!