پلیمر ما
0  

آزمون مقاومت به ضربه توسط سقوط آزاد دارت ( زوبین) falling dart فیلم های پلاستیکی

آزمون مقاومت به ضربه توسط سقوط آزاد دارت ( زوبین)  falling dart فیلم های پلاستیکی

همه چیز درباره آزمون مقاومت به ضربه توسط سقوط آزاد زوبین falling dart فیلم های پلاستیکی

 

خرید دستگاه ضربه دارت (زوبین) یا Falling dart  (کلیک کنید) 

 

آزمون مقاومت به ضربه دارت(زوبین) یا falling dart انرژی لازم برای شکست فیلم پلاستیکی تحت ضربه یک دارت یا زوبین را نشان می دهد. این انرژی توسط جرم وزنه هایی که از ارتفاع مشخص بر روی فیلم رها شده و حداقل 50 درصد شکست را در آن ایجاد میکنند محاسبه می گردد. تست ضربه دارت از مهمترین تست ها در فیلم ها و ورق های پلاستیکی می باشد که برای بسیاری از تولید کنندگان این محصولات از اهمین خاصی برخوردار است. 

تست ضربه توسط سقوط آزاد زوبین یا دارت falling dart مطابق استاندارد های ASTM D1709 و ISO 7765-1 به دو روش انجام می پذیرد، روش A و روش B

  • در روش A قطر زوبین (وزنه) دارت که به حالت نیمه کروی می باشد 38/1 میلیمتر است و ارتفاع سقوط 660 میلیمتر می باشد. این روش تست ضربه سقوط دارت برای فیلم هایی که شکست آن ها حدودا بین 50 گرم تا 6 کیلوگرم وزنه نیاز دارد استفاده می شود.
  • در روش B از یک زوبین یا دارت به قطر 50/8 میلیمتر استفاده می شود و ارتفاع آزمون 1/52 متر می باشد و برای فیلم هایی که برای شکست به وزنه ای از 300 گرم الی 6 کیلوگرم نیاز است استفاده می شود.

شمای کلی دستگاه آزمونه ضربه دارت Falling Dart  فیلم پلاستیکی را مشاهده می کنید. در کشور نیز سازندگان دستگاه آزمون ضربه فیلم های پلاستیکی Falling dart وجود دارند و دستگاه های با کیفیتی را ارائه می کنند، همچنین شرکت های زیادی نیز مدل های مختلف این دستگاه را وارد می کنند.

 

می توانید برای خرید دستگاه آزمون ضربه دارت فیلم های پلاستیکی Falling dart به فروشگاه (کلیک) مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید. 

خرید دستگاه ضربه فیلم falling dart

دستگاه تست ضربه دارت یا زوبین شامل یک گیره نگهدارنده نمونه در صفحه پایینی خود است که نمونه در آن محکم نگهداشته می شود. قطر داخلی این گیره دایره ای شکل، 125 میلیمتر می باشد. گسکت های لاستیکی در این گیره استفاده می گردد تا نمونه از ناحیه نگهدارنده دچار پارگی و مشکل نشود.

همچنین وزنه (دارت یا زوبین) گفته شده باید دارای یک میله استوانه ای باشد که در صورت لازم وزنه های مورد نظر را بتوان روی آن قرار داد و وزن مجموع را کم یا زیاد کرد.

وزنه های افزایشی که باید در صورت لازم به دارت اضافه شوند در روش A و B باید به شکل استوانه ای با قطر سوراخ داخلی 6/6 میلیمتر باشند. ضخامت هر یک باید طوری تنظیم شود تا وزن مورد نظر را به دست دهد. دقت داشته باشید قطر این وزنه ها نباید از قطر دارت بیشتر باشد.

برای روش A تست ضربه دارت،  تعداد 2 عدد یا بیشتر وزنه 5 گرمی، 8 عدد وزنه 15 گرمی، 30 گرمی و 60 گرمی با قطر خارجی 31/75 میلیمتر توصیه می گردد.

برای روش B تعداد 2 عدد یابیشتر وزنه 15 گرمی و تعداد 8 عدد وزنه های 45 و 90 گرمی با قطر خارجی 44/5 میلیمتر توصیه می گردد.

آزمونه در تست ضربه دارت:

قطر آزمونه یا فیلم برش داده شده باید طوری باشد که در حلقه نگهدارنده گیره قرار گرفته و کمی از آن بیرون بزند. دقت کنید آزمونه نباید دچار سوراخ، چروک و هرگونه نقص دیگری باشد.

نحوه انجام تست ضربه دارت:

در این آزمون باید به تدریج و با مقدار یکسانی وزنه را افزایش دهید و هربار روی نمونه جدید و آزمون نشده تست کند تا به شکست فیلم منجر شود.

برای شروع آزمون ضربه دارت وزنی نزدیک به عدد مورد انتظار برای شکست فیلم را انتخاب کنید (این عدد می تواند حد استاندارد مورد نظر باشد) وزنه ها را به آن مقدار برسانید، دارت را مطابق فیلم زیر در جای خود قرار داده و آزمون کنید.

در ادامه فیلمی از نحوه انجام آزمون مقاومت فیلم پلاستیکی به ضربه سقوط زوبین falling dart را مشاهده می کنید.

اگر آزمونه دچار شکست نشد در جدولی مانند جدول زیر عدد 0 و اگر دچار شکست شد X را وارد کنید.

آزمون ضربه فیلم Falling dart

در این جدول برای مثال مقدار وزنه افزایشی یا کاهشی 15 گرم است.

اگر اولین آزمونه تحت ضربه دارت شکست، باید از وزن کم کنید، و اگر دچار شکست نشد باید وزن آن را اضافه کنید. مقدار کم یا زیاد کردن وزنه باید عددی ثابت در هر مرحله باشد و بهترین آن 5 الی 15 درصد وزنه مورد استفاده در هر آزمون است. همین روند را برای آزمونه های بعدی تا تعداد 20 آزمونه انجام دهید. 

برای مثال در جدول بالا  آزمون با وزنه 135 گرمی شروع شد، نمونه شکست، پس وزنه را 15 گرم کاهش دادیم و با وزنه 120 گرمی آزمون انجام شد، در این وزنه نیز آزمونه شکست، پس وزنه به 105 گرم کاهش پیدا کرد، در این وزنه آزمونه نشکست، دوباره وزنه افزایش پیدا کرد و به 120 گرم رسیدیم، آزمونه بعدی در 120 گرم نشکست و همینطور آزمون ادامه پیدا کرد تا حداقل 20 آزمونه تست شوند.

پس از انجام 20 آزمون، اگر تعداد شکست ها 10 عدد بود آزمون کامل شده است. اگر تعداد شکست ها از 10 کمتر بود آزمون را تا رسیدن تعداد شکست به 10 ادامه دهید.

و اگر تعداد شکست ها بیشتر از 10 بود، آزمون را تا رسیدن تعداد آزمون های بدون شکست به 10 ادامه دهید.

زمانی که به یکی از این حالات فوق رسیدید، استحکام ضربه فیلم در برابر سقوط آزاد دارت یا زوبین falling dart می باشد که از رابطه زیر محاسبه می شود:

آزمون ضربه فیلم پلاستیکی falling dart

در این رابطه w0 وزن اولیه ای است که مورد استفاده قرار گرفت. دلتا w مقدار وزنه افزایش یا کاهشی می باشد.

برای مثال جدول بالا محاسبات به شرح زیر است:

آزمون ضربه فیلم پلاستیکی Falling dart

 

دقت داشته باشید بسیاری از تولیدکنندگان فیلم و ورق های پلاستیکی، گمان می کنند که آزمون ضربه در فیلم های پلاستیک اهمیت چندانی نداشته و اگر فیلم تولیدی آن ها در دیگر تست ها مانند تست کشش، ازدیاد طول و یا مقاومت درز موفق باشد، دیگر مشکلی نخواهد داشت.

توصیه ما به تمامی تولید کنندگان فیلم و ورق پلاستیکی این است که حتما مقاومت فیلم های خود به آزمون ضربه را نیز در نظر داشته باشند، زیرا که مقاومت ضربه یک ویژگی خاص و حیاتی است که مقاومت فیلم را در برابر نیروی وارده بر سطح آن توضیح می دهد. معمولا از فیلم های پلاستیکی جهت بسته بندی محصولات استفاده می شود، پس ضربات و صدماتی که ممکن است در طول حمل و نقل یا استفاده از محصولات بر فیلم پلاستیکی وارد شود اهمیت آزمون ضربه دارت را نشان می دهد. 

 

 

برای خرید دستگاه آزمون مقاومت ضربه Falling dart فیلم های پلاستیکی

و سایر دستگاه های آزمون و تجهیزات خط تولید محصولات پلیمری

به فروشگاه (کلیک) مراجعه کنید.

 

 

برای مطالعه سایر آزمون های پلیمری و فیلم های پلاستیکی به بخش آزمون ها و تست های پلیمری مراجعه کنید.

 

جهت راه اندازی واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه خود به بخش آموزش مراجعه و یا با ما تماس بگیرید. 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!