پلیمر ما
0  

فرایند کامل بازیافت پلی اتیلن ترفتالات PET

فرایند کامل بازیافت پلی اتیلن ترفتالات PET

مراحل و فرایند بازیافت محصولات پلی اتیلن ترفتالات PET (پت)

 

برای عموم افراد بازیافت محصولات ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات PET به معنای قراردادن بطری های پلاستیکی مانند بطری آب معدنی، بطری نوشابه، بطری های روغن و ... در سطل بازیافت آبی است. اما مراحل بازیافت پت تازه از اینجا شروع می شود.

خط بازیافت پت یا مراحل و فرایند بازیافت پت PET را در شکل زیر مشاهده می کنید. 

 

مراحل بازیافت PET پت

اولین قدم در خط بازیافت پت (PET) و یا خط تولید گرانول پت، جمع آوری بطری هاست. این کار با جداسازی در مراکز بازیافت پت یا منازل انجام می شود. ممکن است همراه بطری های پت، قوطی های آلومینیومی، پلاستیک های دیگر و ... باشد. توسط روش های مختلفی تا جای امکان مواد غیر پت PET جدا می شوند. این جداسازی های فلزات و خورده شیشه ها و ... می تواند دستی، یا بخشی از آن توسط ماشین آلات خاص مانند ترومل،یا جداکننده بر اساس جریان گردابی باشد.

بطری های پت پس از جمع آوری و جداسازی به صورت بسته های بزرگ فشرده جمع آوری شده (تصویر ابتدای صفحه) با جداسازی رنگ دسته بندی می شوند. این بسته ها آماده ارسال به واحد شست و شوی پت در خط بازیافت پت PET ارسال می شوند.

واحد "شست و شو" و "بازیافت بطری پت":

بطری های پت به واحد شست شو و بازیافت پت می رسند تا در این مرحله بطری های پلاستیکی کثیف، تمیز شده و در عین حال آلاینده های مختلفی مانند برچسب و درب ها باید از بطری ها جدا شود.

برای تمیز کردن بطری های پت، از مجموعه ای از ماشین ها استفاده می گردد که به آن ها اصطلاحا خط شست شوی بطری پت گفته می شود. در این قسمت 3 مرحله وجود دارد، مرتب سازی، شستشو و خشک کردن.

در یک خط شست شوی استاندارد در مراحل بازیافت پت، معمولا اولین تجهیز دستگاه جداسازی می باشد که بسته های بزرگ و فشرده بطری پت را گرفته و بر روی نوار نقاله خود به سمت ستگاه ترومل بزرگ حمل می کنند.

ترومل، یک تونل چرخان با سوراخ های کوچک تر از اندازه بطری های پت می باشد که برای حذف آلاینده های کوچک از مواد است. همانطور که گفته شد ممکن است همراه با بطری های پت آلاینده هایی مانند شیشه شکسته، فلزات، سنگ، کاغذ و ... باشد که وقتی بطری ها در ترومل می چرخند، این آلاینده ها از سوراخ های کوچک آن به بیرون می ریزند.

همچنین یک بخش دستی نیز ممکن در خط بازیافت پت PET وجود داشته باشد، به این صورت موادی که از ترومل خارج می شوند روی یک نوار تسمه نقاله حرکت می کنند تا با افرادی با دست ناخالصی هایی مانند بطری هایی ازجنس هایی غیر از پت و... را که قابل جداسازی در ترومل نبودند را به صورت دستی جدا کنند.

در مرحله بعدی در مراحل بازیافت پت PET از یک دستگاه خرد کننده استفاده می شود تا بطری های پت را به قطعات کوچک تر خرد کند که معمولا اندازه آن ها 12 تا 18 میلیمتر است. و به آنها پرک یا چیپس های پت گفته می شود (pet flakes). از آنجا که این دستگاه خرد کن معمولا از جریان پاشش آب در حین خرد کردن استفاده می کند، اولین مرحله شست و شوی پت در دستگاه های خرد کنی که پاشش آب دارند شروع می شود.

برای جدا کردن برچسب های باقی مانده پرک پت یا چیپس های پت در مرحله بعدی توسط یک جداساز هوا دسته بندی می شوند. در این قسمت از خط بازیافت پت PET با دمیدن جریان هوا باعث می شود برچسب های فیلم پلاستیکی از پلاستیک پت سنگین تر دور شود.

اکنون که برچسب ها تا حد زیادی جدا شد وقت آن است که درب های بطری که معمولا از جنس پت نیست را جدا کنیم. این درب ها معمولا از جنس پلی پروپیلن یا پلی اتیلن است.

این فرایند ساده است، مواد در داخل یک مخزن بزرگ آب سرد قرار می گیرد. به این مخزن، مخزن شناوری گویند که در آن پرک های پت به علت داشتن چگالی بالاتر از نسبت به آب به انتهای مخزن می روند و سایر پلاستیک ها و ناخالصی هایی که دارای چگالی کمتر از آب هستند در روی آب شناور باقی می مانند. مخزن جداسازی دارای تسمه نقاله هایی در زیر مخزن است که پرک های پت را در زیر مخزن به مرحله بعدی خط بازیافت پت انتقال می دهد.

این پرک های پت برای خالص سازی بیشتر به اولین دیگ بخار گرم وارد می شوند. در این قسمت محلول مخصوصی برای پاک کردن چسب های برچسب، روغن ها و مایعاتی که در بطری ها باقی مانده اند اضافه می شود. از آنجا که این شوینده ها در دیگ یا مخزن گرم به پرک ها اضافه می شوند، در مرحله بعد یک مخزن شست شوی سرد اصطکاکی وجود دارد که پرک های پت را بیشتر و کامل تر شست و شو دهد. بعد از این مراحل پرک های پت دیگر به طور کامل تمیز شده اند آماده خشک کردن هستند.

حال برای استفاده از پرک های پت باید آن ها را خشک کرد تا رطوبت موجود در آن ها خللی در فرایند آن ها ایجاد نکند. این کار با یک سیستم خشک کن انجام می شود.

 

بازیافت پت PET

 

در قسمت خشک کن، ابتدا توسط نیروی گریز از مرکز حجم زیادی از آب موجود در پرک های پت به اطراف رانده خواهد شد. مرحله بعدی خشک کردن در خط بازیافت پت PET، فرایند دی هیدراته کردن با استفاده از هیتر های حرارتی می باشد تا رطوبت موجود را به کم تر از 1 درصد کاهش دهد.

در انتهای خط بازیافت پرک های پت که تمیز و عاری از ناخالصی و همچنین خشک هستند برای استفاده در تولید محصولات بازیافتی جمع آوری می شوند.

چرخه بازیافت پت PET را می توانید در شکل بالای صفحه مشاهده کنید. 

 

برای آموزش مفاهیم پلیمری، استانداردهای کنترل کیفیت پلاستیک ها و خرید تجهیزات آزمایشگاهی پلیمر کافیست با ما تماس بگیرید. 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!