پلیمر ما
0  

آزمون مقاومت به پارگی (پارگی حفره ای) در فیلم ها و ورق های پلاستیکی

آزمون مقاومت به پارگی (پارگی حفره ای) در فیلم ها و ورق های پلاستیکی

آزمون مقاومت به پارگی (پارگی حفره ای) در فیلم ها و ورق های پلاستیکی

 

مقاومت به پاره شدن یا پارگی در پلاستیک هایی که به شکل فیلم (با ضخامت پایین) و ورق هستند بسیار مهم و حیاتی می باشد. یکی از مهم ترین روش های تعیین مقاومت پارگی فیلم و ورق های پلاستیکی استفاده از روش Graves tear  یا پارگی حفره ای می باشد.

استاندارد مرجع:

استاندارد ASTM D1004

 

برای فیلم های پلاستیکی انعطاف پذیر تولید شده به روش فیلم دمشی و .. و همچنین ورق های پلاستیکی مانند ژئو ممبران ها بر اساس استاندارد GM13 کاربرد دارد. این روش با سرعت نسبتا پایین انجام می شود و نیرویی که برای شروع پارگی لازم است را محاسبه می کند. همچنین این روش برای فیلم هایی که شکست از نوع brittle یا شکننده دارند مناسب نیست.

آزمونه:

باید از فیلم یا ورق تولید شده تعداد حداقل 10 آزمونه مطابق شکل زیر توسط پانچ یا ماشین کاری تهیه شود. آزمونه ها باید هم در جهت ماشین و هم در جهت عمود بر آن تهیه شوند. ابعاد آزمونه باید مطابق شکل زیر باشد.

 

خرید دستگاه آزمون پارگی ژئوممبران و ورق و فیلم پلاستیکی

ابعاد آزمونه پارگی ژئوممبران و فیلم و ورق پلاستیکی

 

 

پس از تهیه آزمون ها، کاملا آن ها را بررسی کنید تا بدون هرگونه زدگی باشند و در آزمون خطایی ایجاد نکنند.

 

برای خرید دستگاه کشش (تنسایل) و فک مخصوص آزمون پارگی ژئوممبران ها، ورق ها و فیلم های پلاستیکی به فروشگاه مراجعه نموده و یا با ما تماس بگیرید.

 

برای خرید دستگاه پانچ، CNC و قالب آزمون های کشش، پارگی و ... مخصوص ژئو ممبران ها، فیلم و ورق پلاستیکی به فروشگاه مراجعه و یا با ما تماس بگیرید. 

 

 

روش آزمون مقاومت پارگی

ابتدا ضخامت آزمونه را با یک ضخامت سنج اندازه گیری و نمونه را مطابق شکل زیر بین فک های دستگاه کشش قرار دهید و دقت کنید فک ها کاملا موازی باشند و باعث ایجاد پیچش در آزمونه نشوند. فک ها را بر مکانی از نمونه ببندید که فاصله اولیه بین فک ها را روی 25/4 میلیمتر باشد.

سرعت آزمون را روی 51 میلیمتر بر دقیقه تنظیم نمایید و دستگاه را استارت کنید تا شروع به کشیدن نمونه کند. زمانی که نمونه از محل حفره دچار پارگی شد، در نمودار دستگاه افت نیز یا تنش قابل توجهی مشاهده می شود. حداکثر نیروی ثبت شده توسط دستگاه را به عنوان نیروی پارگی ثبت نمایید.

در فیلم زیر می توانید روند آزمون پارگی فیلم و ورق پلاستیکی مانند ژئو ممبران ها را توسط دستگاه تنسایل یا کشش مشاهده کنید.

برای خرید دستگاه های تست و آزمون پلیمری، سایر تجهیزات صنعت پلیمر مانند خط تولید و... کافیست با ما تماس بگیرید و یا به فروشگاه مراجعه کنید. 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!