پلیمر ما
0  

آزمون مقاومت به شعله (گسترش شعله) فوم پلی استایرن و سایر مصالح ساختمانی

آزمون مقاومت به شعله (گسترش شعله) فوم پلی استایرن و سایر مصالح ساختمانی

مقاومت به گسترش شعله در فوم های پلی استایرن و سایر مصالح ساختمانی مطابق استاندارد ملی 4-7271

 

برای خرید دستگاه تست شعله آتش فوم ها کلیک کنید. 

 

در این مقاله در رابطه با تست شعله فوم ها که به نام های دیگری چون آزمون شعله، تست گسترش شعله، آزمون مقاومت به شعله، تست آتش فوم ها و... نیز دارد می پردازیم. 

برای مصالح به کار رفته در ساختمان به خصوص آن هایی که از پلیمر ساخته شده اند، مقاومت در برابر شعله آتش و همچنین گسترش ندادن آتش و خود اطفا بودن پارامتر بسیار مهم و حیاتی می باشد. لذا در فوم های پلی استایرن یا بالوک های سقفی به کار رفته در ساختمان، آزمون و تست مقاومت به گسترش شعله یا آتش  بسیار مهم و حیاتی می باشد.

بلوک های سقفی ساخته شده از فوم پلی استایرن (EPS)، باید قادر باشد تا وقتی در برابر شعله قرار می گیرند شعله آتش را در خود گسترش ندهند و پس از مدتی کوتاه خاموش شوند. 

 

استاندارد آزمون و روش تست شعله فوم:

آزمون گسترش شعله آتش مطابق استاندارد ملی 4-7271 انجام می گیرد.

یک تکه از فوم پلی استایرن به اندازه 250 در 90 میلیمتر ببرید و آن را در محفظه قرار گیری آزمونه قرار دهید. برای برش دقیق میتوانید از المنت های الکتریکی یا حرارتی استفاده کنید تا در ابعاد دقیق و بدون خطا بتوانید برش را انجام دهید. ابعاد در آزمون های فوم بلوک سقفی و... بسیار مهم و حیاتی می باشد، علی الخصوص تست هایی که به اندازه گیری حجم مربوط می شوند، مانند تست شعله و آتش فوم، تست دانسیته و...

 آزمون شعله بلوک سقفی فوم پلی استایرن 4-7271

آزمونه قبل از آزمون در آزمایشگاه 

 

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، نمونه بریده شده در محفظه نگهدارنده یا دستگاه تست شعله قرار گرفته است. منبع اعمال شعله را نیز در شکل بالا مشاهده می کنید. سوخت استفاده شده باید پروپان با خلوص حداقل 95 درصد باشد. 

طول شعله اعمالی از سوی نازل دستگاه شعله فوم نیز باید 16 میلیمتر باشد. کل آزمون نیز در محفظه دستگاه شعله انجام می شود که دارای تهویه هوا با سرعت 0/7 متر بر ثانیه می باشد انجام می گیرد.

برای خرید دستگاه شعله فوم و بلوک سقفی مطابق استاندارد ملی 4-7271 به فروشگاه مراجعه و یا با پلیمرما تماس بگیرید.

 

شعله که دارای زاویه 45 درجه نسبت به سطح افق می باشد را به لبه پایینی آزمونه نزدیک کرده و به محض تماس کرنومتر را استارت کنید. 15 ثانیه باید نمونه در معرض شعله قرار گیرد. پس از مدت 15 ثانیه شعله را سریعا کنار بکشید، 20 ثانیه دیگر صبر کنید. در طول این مدت 20 ثانیه، شعله نباید بیش از 150 میلیمتر در آزمونه گسترش پیدا کند. در این صورت در دسته E قرار می گیرد و نتیجه تست شعله فوم، مطابق با استاندارد ملی 11108 و استاندارد ساختمان سازی قرار می گیرد. 

خرید دستگاه شعله فوم بلوک سقفی پلی استایرن

دستگاه تست شعله باید دارای ویژگی های زیر نیز باشد:

  • دارای ابعاد مشخص و حجم مشخص داخلی مطابق استاندارد
  • بسته بودن جلوی پایین دستگاه و در محلی که اپراتور با آن کار می کند
  • متحرک بودن فیکسچر نگهدارنده آزمونه، به طوری که با ذوب شدن و جمع شدن نمونه بتوان آن را به شعله نزدیک کرد.
  • توری مشبک قرار گرفته شده در کف دستگاه
  • صفحه قرار گرفته شده زیر نمونه
  • فشار گاز پروپان در شعله که باید بین 10 الی 50 کیلوپاسکال باشد

 

دلایل رد شدن فوم بلوک سقفی در تست شعله:

اگر فوم بلوک سقفی و ... در تست گسترش شعله آتش رد شد، یعنی مقدار گسترش شعله آتش بیش از 150 میلیمتر بود، دلایل متعددی می تواند داشته باشد. 

از مهم ترین دلایل آن خارج نشدن کامل گاز موجود در گرانول های EPS می باشد. یعنی، گرانول های EPS در فرایند تولید بر اثر فشار گاز منبسط شده اند ولی اندکی گاز هنوز در مابین دانه های سلول فوم ها باقی مانده است. این گاز ها در تست شعله فوم ها، سبب گسترش شعله شده و دیرتر خاموش شدن فوم ها می گردد. 

نکته ای که حائز اهمیت است این است که، پس از تولید فوم های بلوک سقفی پلی استایرن، به هرحال اندکی گاز در بین سلول ها وجود دارد، باید مدت زمانی صبر شود تا گازهای باقیمانده خارج شود. یعنی مصرف کننده نباید بلافاصله پس از تولید از این فوم ها استفاده کند و در نتیجه تست آتش در روزهای نزدیک به تولید، می تواند نتیجه منفی داشته باشد. 

چگالی کم در نتیجه فشار کم قالب نیز می تواند به گسترش شعله در فوم ها کمک کند و  اثر منفی بگذارد. 

 

برای خرید دستگاه شعله فوم و بلوک سقفی مطابق استاندارد ملی 4-7271و سایر تجهیزات آزمایشگاهی و خط تولید پلیمر به فروشگاه مراجعه و یا با پلیمرما تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!