پلیمر ما
0  

آزمون اندازه گیری خاکستر (ash) در محصولات پلیمری

آزمون اندازه گیری خاکستر (ash) در محصولات پلیمری

اندازه گیری خاکستر ash و درصد فیلر (پرکننده) در محصولات پلیمری

 

بسیاری از مواد پلیمری مانند پلی وینیل کلراید (PVC) به تنهایی برای ساخت محصولات مورد استفاده قرار نمی گیرند و برای استفاده از آن ها باید افزودنی های مختلفی را به آن اضافه کرد. یکی از مهم ترین این افزودنی ها، فیلرها یا پرکننده ها هستند. فیلر معمولا معدنی یا غیر آلی هستند و وقتی تحت حرارت بالا قرار گیرند، تبدیل به خاکستر می شوند (بر خلاف پلیمرهای آلی). 

در بسیاری از کاربردها نیاز است مقدار خاکستر و یا مقدار فیلر اندازه گیری شود ( مثلا در کاربردهای بهداشتی و یا ظروف یکبار مصرف)، در این بخش روش اندازه گیری مقدار خاکستر را برای محصولات ساخته شده از PVC شرح خواهیم داد.

 

استاندارد روش آزمون:

استانداردهای ملی 1-10237 و 5-10237 و ISO3451-1,5

 

تجهیزات مورد نیاز:

کوره مافلی، بوته سرامیکی ای چینی و... دارای درب، دسیکاتور، ترازوی آزمایشگاهی با دقت 0/0001 گرم، شعله (منبع گرمایی)           

 

خریدکوره آزمایشگاهی درصد خاکستر  خرید تجهیزات آزمایشگاهی پلیمر   خرید تجهیزات آزمایشگاهی پلیمر   خرید ترازوی آزمایشگاهی

 

روش آزمون:

ابتدا باید بوته و درب آن را در داخل کوره با دمای 950 درجه قرار دهید تا 10 دقیقه در آن باقی بماند، سپس آن را خارج کرده و در دسیکاتور قرار دهید (دسیکاتور باعث می شود بوته بدون جذب رطوبت و گرد و غبار خشک شود)، سپس آن را روی ترازو وزن کنید و جرم آن را یادداشت کنید.  مقداری از نمونه محصول کاملا خشک و تمیز را برید، به حالت خرد درآورید و داخل بوته قرار دهید، وزن بوته و نمونه داخلش را نیز ثبت کنید. مقدار نمونه اولیه از جدولی که در استاندارد ملی 1-10237 قرار مشخص می شود، به طوری که هرچه مقدار خاکستر احتمالی کمتر باشد، باید مقدار نمونه اولیه بیشتری انتخاب کنید. معمولا برای خاکستر بین 1 الی 10 درصد، 5 گرم نمونه و برای مقدار 10 الی 25 درصد خاکستر، 2 گرم نمونه کافی می باشد.

بوته و نمونه را روی شعله مستقیم قرار دهید (بدون درب) تا کل نمونه شروع به سوختن کند و دود حاصل از آن به اتمام برسد. پس از اتمام دود درب بوته را روی آن قرار داده و به کوره ای که دمایش در 950 تنظیم شده است وارد کنید. درب را کاملا روی بوته محکم نکنید و بهتر است کمی فضای خالی وجود داشته باشد (اما نه به مقداری که خاکستر از آن خارج شود)، این برای این است که گازهای موجود در بوته حبس و فشار اضافی ایجاد نکنند. 

به مدت 30 دقیقه بوته و نمونه را داخل کوره نگه دارید و پس از آن بوته را خارج کرده و به دسیکاتور منتقل کنید. صبر کنید تا به دمای محیط برسد سپس آن را وزن کنید.

مجددا عمل انتقال به کوره را تکرار کنید تا زمانی که اختلاف جرم بوته ها حداکثر 0/5 میلی گرم باشد. 

حال از رابطه زیر مقدار خاکستر را حساب کنید،  M0/M1 *100

در این رابطه M0، مقدار خاکستر باقی مانده در بوته پس از آزمون بر حسب گرم، و M1، مقدار نمونه اولیه بر حسب گرم می باشد.

 

برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی (کوره، تجهیزات درصد فیلر و  خاکستر، تجهیزات درصد دوده)، دستگاه تنسایل (کشش)، دستگاه نرخ جریان مذاب MFR، سیرکومتر، تجهیزات لوله برقی و سایر تجهیزات آزمایشگاهی صنعت پلیمر به فروشگاه مراجعه کرده و یا با پلیمرما تماس بگیرید.

 

برای آموزش آزمون ها و تست های پلیمری و سایر سرفصل های درخواستی و راه اندازه واحدهای کنترل کیفیت و آزمایشگاه پلیمر روی عناوین کلیک کرده و یا با ما تماس بگیرید.

 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!