پلیمر ما
0  

آزمون تست گوشه جوش خورده پروفیل های PVC-U - خمش کششی

آزمون تست گوشه جوش خورده پروفیل های PVC-U - خمش کششی

آزمون تست گوشه جوش خورده پروفیل های درب و پنجره UPVC پی وی سی سخت - خمش کششی

 

در پروفیل های ساخته شده از پلیمر پی وی سی سخت (PVC-U) یا اصطلاحا یو پی وی سی، مورد استفاده در درب و پنجره ساختمان ها، یکی از تست ها و آزمون های مهم، آزمون تست گوشه یا جوش پروفیل های می باشد. پروفیل ها هنگامی که در کرنر ها و گوشه های درب یا پنجره قرار می گیرند باید به وسیله دستگاه جوش مخصوص، جوش داده شوند و جوش آن ها باید از استحکام مناسبی برخوردار باشد تا بتواند در مقابل بارهای کششی و فشاری مقاومت خوبی از خود نشان دهد و از محل جوش نشکند و یا باز نشود. 

در استاندارد ملی 12291 نیز به این آزمون توجه ویژه ای شده و دو آزمون مجزا برای حالت خمش کشش و فشاری درج شده است که در ادامه به خمش کششی می پردازیم. در مقاله بعدی نیز می توانید نحوه انجام آزمون خمش فشاری را مورد مطالعه قرار دهید. 

در آزمون خمش کششی که مطابق استاندارد ملی 10930 یا BS EN 514 انجام می شود، برای تست به دستگاه مخصوص آزمون گوشه و یا دستگاه کشش (تنسایل) نیاز دارید. 

 

برای خرید دستگاه کشش (تنسایل) و فک مربوط به آزمون گوشه پروفیل و همچنین سایر دستگاه های تست پلیمری مانند دستگاه MFR، نقطه نرمی وایکت، HDT، سیرکومتر و ... به فروشگاه مراجعه و یا با پلیمرما تماس بگیرید. 

 

حداقل باید 3 آزمونه را برای بررسی کیفیت جوش مورد آزمون قرار دهید.

درشکل زیر آزمونه مناسب برای حالت خمش کششی را مشاهده می کنید. 

خرید دستگاه تنسایل کشش تست گوشه کششی پروفیل

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید، آزمونه جوش داده شده از ضلع عمودی به یک نگهدارنده کاملا محکم بسته می شود تا در حین آزمون هیچ حرکتی در این ضلع نداشته باشیم. ضلع افقی اما باید طول حداقل 400 میلیمتر داشته باشد و در فاصله 300 میلیمتری از وجه داخلی نیز باید محل وارد شدن نیرو را مشخص کرده و با ایجاد شکافی مانع لغزندگی اهرم اعمال کننده نیرو شویم.

همانطور که از جهت نیروی F در شکل فوق مشخص است، نیرو در فاصله 300 میلیمتری با سرعت ثابت 50 میلیمتر بر دقیقه به ضلع افقی وارد می شود، این کار را فک دستگاه تنسایل انجام خواهد داد. اعمال نیرو باید آنقدر ادامه پیدا کند تا پروفیل از محل جوش دچار شکست شود. 

وقتی به شکستگی جوش گوشه رسیدیم، عددی که دستگاه به عنوان حداکثر نیروی اعمالی ثبت کرده است را یادداست می کنیم و در فرمول زیر قرار می دهیم، تا استحکام گوشه جوش خورده پروفیل در حالت کشش محاسبه شود.

اندازه گیری استحکام گوشه پروفیل کششی، خرید دستگاه کشش تنسایل

در این رابطه F نیروی خوانده شده از دستگاه بر حسب نیوتن، W لنگر مقاومت پروفیل (موجود در نقشه قالب سازنده پروفیل)، طول بازوی گشتاور (300 میلیمتر) می باشد.

استحکام به دست آمده بر حسب نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد. 

همانطور که بیان شد، این آزمون باید بر روی 3 آزمونه انجام شود و نتایج هریک از تست ها نباید کم تر 20 نیوتن بر میلیمتر مربع، و میانگین سه آزمونه نباید کمتر از 25 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد. 

 

برای مطالعه سایر آزمون های مربوط به پروفیل های درب و پنجره و محصولات پلیمری کلیک کنید.

 

برای خرید دستگاه کشش (تنسایل) و فک مربوط به آزمون گوشه پروفیل و همچنین سایر دستگاه های تست پلیمری مانند دستگاه MFR، نقطه نرمی وایکت، HDT، سیرکومتر و ... به فروشگاه مراجعه و یا با پلیمرما تماس بگیرید. 

 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!