پلیمر ما
0  

سیرکومتر و روش استفاده از آن برای اندازه گیری قطر خارجی لوله و ...

سیرکومتر و روش استفاده از آن برای اندازه گیری قطر خارجی لوله و ...

سیرکومتر یا نوار قطر سنج چیست؟ روش اندازه گیری قطر خارجی لوله و ... توسط سیرکومتر یا نوار قطر سنج

 

خرید سیرکومتر (کلیک کنید)

لیست قیمت انواع سیرکومتر در اندازه هاو دقت های مختلف

 

سیرکومتر یا نوار قطر سنج چیست و چه مزیتی دارد؟

به منظور اندازه گیری قطر خارجی اجسام لوله ای یا استوانه ای شکل می توان از وسایل اندازه گیری مختلفی مانند کولیس  استفاده کرد. اما در اکثر استانداردها و برگه های مشخصات فنی محصولات، نیاز است تا قطر خارجی میانگین را اندازه گیری و مقایسه کنیم، لذا استفاده از کولیس مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. فرض کنید برای اندازه گیری قطر خارجی یک لوله از کولیس استفاده می کنید، باید تعدادی از نقاط محیطی را مشخص کرده و در هریک قطر را اندازه بگیرید، سپس با محاسبه میانگین و گرد کردن عدد نهایی قطر میانگین را حساب کنید. این عمل علاوه بر اینکه دقت پایینی دارد، وقت گیر نیز می باشد . برای مدیران کنترل کیفیت یا اپراتور که می خواهد سریع قطر خارجی محصول را در خط تولید یا آزمایشگاه اندازه بگیرد مشکل ایجاد خواهد کرد. اینجاست که سیرکومتر وارد می شود.

برای حل این مشکل از وسیله ای استفاده می شود به عنوان "سیرکومتر" یا نوار قطر سنج. این وسیله اگر کیفیت مناسبی داشته باشد معمولا از فلزی ساخته شده است که پایداری حرارتی بالایی دارد و مقاومت خستگی خوبی داشته و نیز زنگ نمی زند. 

فرایند استفاده از سیرکومتر بسیار سریع است و با دقت بالا و کاهش خطای اپراتور می تواند کمک بزرگی برای تولید کنندگان لوله و اتصال و ... باشد. 

روش اندازه گیری و کار با سیرکومتر مهم است و باید اپراتور دقت بالایی در این زمینه به خرج دهد.

سیرکومترهای مختلفی در بازار تجهیزات آزمایشگاهی و ایزار اندازه گیری موجود است ولی انتخاب سیرکومتر باید با دقت انجام شود. برای خرید سیرکومتر، ابتدا باید پارامترهای مهم در انتخاب سیرکومتر را در نظر داشته باشید. 

اولین انتخاب اندازه مورد نظر است. ابتدا باید سایز لوله یا اتصالاتی که می خواهید توسط سیرکومتر قطر آن را اندازه بگیرید را در نظر داشته باشید، تا سیرکومتری انتخاب کنید که قطرهای مورد نظر شما را پوشش دهد. برای مثال اگر تولید کننده لوله با قطر میلیمتر و همچنین 700 میلیمتر هستید، احتمالا نمی توانید سیرکومتری پیدا کنید که قابلیت اندازه گیری هردوی  این قطرها را داشته باشد و نیاز به تهیه دو سیرکومتر، مثلا یک سیرکومتر 15-315 و یک عدد سیرکومتر دیگر از سایز 315 تا 700 خواهید داشت. 

پارامتر بعدی در انتخاب سیرکومتر، دقت آن می باشد. بسته به استاندارد محصول تولیدی یا مصرفی شما که در آن دقت مورد نیاز برای اندازه گیری قطر درج شده است، باید سیرکومتر خود را انتخاب کنید. معمولا برای لوله و اتصالات دو دقت 0/05 و 0/1 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین باید دقت داشته باشید تا سیرکومتر خریداری شده از فلزی مقاوم به زنگ زدگی ساخته شده باشد. استحکام مناسبی داشته باشد ولی در عین حال هم انعطاف پذیری بالایی برای قرارگیری در محیط لوله داشته باشد. 

همچنین از فروشنده بخواهید سیرکومتر را نخصوصا در قطرهای پرکاربرد شما کالیبره کند تا از لحاظ صحت و دقت آزمون نیز مشکلی نداشته باشید.

خرید سیرکومتر

روش اندازه گیری قطر خارجی لوله و اتصالات پلاستیکی مطابق استاندارد ملی 2414 و ISO 3126 می باشد.

اگر از کولیس استفاده می کنید در قطرهای اسمی کوچکتر یا مساوی 40 میلیمتر، باید قطر را در 4 نقطه اندازه گیری و میانیگین را حساب کنید. برای قطر های بزرگتر از 40 و تا حراکثر 600 میلیمتر، در 6 نقطه و در قطرهای تا 1600 میلیمتر در 8 نقطه قطر را اندازه گیری نمایید. در استفاده از سیرکومتر یا نوار قطر سنج با یکبار اندازه گیری و به سرعت می توانید قطر را اندازه گیری کنید.

سیرکومتر را دور محیط لوله و کاملا منطبق با آن بپیچید. دقت کنید سیرکومتر کاملا محکم (بدون ایجاد تغییر و فشار به لوله)، کاملا در یک راستا و بدون هیچ فاصله از سطح خارجی لوله قرار دهید. یعنی سیرکومتر یا نوار قطر سنجی که به دور لوله پیچیده است باید در تمامی نقاط کاملا با آن مماس باشد و فاصله ای نداشته باشد. 

تکنولوژی به کار رفته در سیرکومتر محیط اندازه گیری شده را تبدیل به قطر خارجی کرده و عددی که از سیرکومتر می خوانید قطر خارجی میانیگن لوله است.

 

برای خرید بهترین سیرکومتر با بهترین متریال فلزی، خستگی بسیار بالا، مقاوم به زنگ زدگی، دقت  0/05 میلیمتر در ابعاد مختلف (از 16 تا 1000 میلیمتر) کافیست با ما تماس بگیرید و یا به فروشگاه مراجعه کنید. 

 

 

برای خرید سایر تجهیزات آزمایشگاهی و کنترل کیفی لوله و اتصالات پلاستیکی و محصولات پلیمری مانند دستگاه کشش (تنسایل)، دستگاه MFR، دستگاه ضربه آیزود و چارپی، دارت و سقوط وزنه، اندازه گیری نقطه نرمی وایکت و HDT، سایش، ESCR، دستگاه تعیین درصد دوده و فیلر، کیت دانسیته، تجهیزات آزمون لوله محافظ هادی (لوله برقی)و .. به فروشگاه مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید. 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!