پلیمر ما
0  

آزمون مقاومت به ضربه توسط سقوط وزنه در لوله های پلاستیکی

آزمون مقاومت به ضربه توسط سقوط وزنه در لوله های پلاستیکی

تست مقاومت به ضربه توسط سقوط وزنه در لوله های پلاستیکی به روش ساعتگرد

 

خرید دستگاه ضربه سقوط آزاد وزنه (کلیک کنید)

 

آزمون و تست مقاومت به ضربه سقوط وزنه برای لوله های پلاستیکی مخصوصا لوله های از جنس پلی وینیل کلراید PVC-U کاربرد دارد. در تست ضربه لوله پی وی سی و ...، وزنه با ابعاد و وزن مشخص از ارتفاع معینی روی آزمونه لوله که از قبل سرد شده است سقوط می کند و شکست یا عدم شکست آن بررسی می شود. 

تست ضربه لوله پلاستیکی از مهمترین آزمون های انواع لوله و اتصالات مانند لوله کاروگیت و پی وی سی می باشد. به دلیل نوع کاربرد این لوله ها و خمچنین ماهیت شکننده پی وی سی، ممکن است در اثر ضربه اجسام یا وزنه بر روی لوله، دچار شکست شوند که مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت، لذا تست ضربه لوله ها و مقاومت به ضربه لوله از مهمترین آزمون ها تلقی می شود. 

 

استاندارد روش آزمون مقاومت به ضربه لوله:

استاندارد تست ضربه لوله های پلاستیکی مطابق استاندارد ملی 11438 و DIN EN 744 می باشد. 

 

تجهیزات مورد نیاز تست ضربه:

برای انجام تست ضربه لوله، به تجهیزات آزمایشگاهی زیر نیاز می باشد. 

  • فریزر آزمایشگاهی با قابلیت دمایی 0 درجه
  • دستگاه آزمون ضربه لوله های پلاستیکی شامل یک نگهدارنده 
  • وزنه های مناسب با قطر 90 یا 25 میلیمتر
  • تکیه گاه نگهدارنده آزمونه در دستگاه باید یک گونیای جناقی 120 درجه باشد
  • طول تکیه گاه حداقل 200 میلیمتر است
  • قابلیت رهایش وزنه و برخورد مستقیم بر روی آزمونه

 

برای خرید دستگاه آزمون مقاومت به ضربه توسط سقوط وزنه در لوله های پلاستیکی به فروشگاه مراجعه کنید. 

 

آزمونه تست ضربه لوله:

باید از لوله آزمونه هایی به طول 200 میلیمتر بریده شود. آزمونه های بریده شده باید دارای انتهای کاملا صاف و عمود بر محور لوله باشند.

در آزمون مقاومت به ضربه لوله های پلاستیکی بر روی هر آزمونه باید با توجه به قطر اسمی لوله، تعدادی ضربه مشخص وارد شود. برای مثال برای قطر های کوچکتر یا مساوی 40 میلیمتر، تنها یک ضربه بر روی هر آزمونه، برای قطر های 40 تا 63 میلیمتر، تعداد 3 ضربه بر روی هر آزمونه زده خواهد شد. برای قطرهای 63 الی 90 میلیمتر، 4 ضربه و برای قطرهای 90 الی 125 میلیمتر، تعداد 6 ضربه بر روی هر آزمونه زده خواهد شد. به تعداد این ضربه ها بر روی محیط آزمونه ها به فاصله مساوی علامت گذاری کنید تا محل وارد شدن ضربه ها مشخص شود.

برای هر سری آزمون ضربه بر روی یک نمونه، باید حداقل 25 ضربه وارد شود.

برای مثال فرض کنید می خواهید لوله های به قطر 63 میلیمتر را تحت تست ضربه قرار دهید. با توجه به اینکه بر روی هر آزمونه 200 میلیمتری، باید 3 ضربه زده شود، پس باید 9 آزمونه جدا کنید تا حداقل 25 ضربه را داشته باشید. 

 

روش انجام آزمون مقاومت به ضربه:

آزمونه های آماده شده را باید قبل از آزمون در دمایی که استاندارد محصول (ویژگی) به آن اشاره کرده است در فریزر، تثبیت کنید. برای بسیاری از لوله های PVC-U آزمونه ها به مدت 1 ساعت در دمای 0 درجه تثبیت می شوند. 

پس از آن آزمونه ها را به ترتیب از فریزر خارج کرده و در محل قرارگیری آزمونه در دستگاه ضربه قرار دهید. وزنه ای که از قبل آماده کرده اید را از ارتفاع مشخص بر روی آزمونه رها کنید.  (ارتفاع و جرم وزنه توسط استاندارد ویژگی مشخص می شود).

پس از اصابت ضربه به نقطه اول مشخص شده روی آزمونه، اگر نمونه دچار شکست نشد، سریعا نمونه را بچرخانید و ضربه بعدی را به نقطه مشخص شده بعدی وارد کنید. اینکار را برای تمام نقاط مشخص شده انجام دهید. اگر در ضربه ای آزمونه دچار شکست شد، همانجا آزمونه را کنار بگذارید و مابقی آزمونه ها را تست کنید. 

آزمونه را پس از خارج کردن از فریزر حداکثر ظرف مدت 10 ثانیه (برای قطر های کوچک تر از 110) و 30 ثانیه (قطر های 100 الی 200) تست کنید. اگر به هر دلیلی در این زمان موفق به تست نشدید، باید مجددا 5 دقیقه آژمونه را در فریزر قرارد دهید. 

 

قطر وزنه های آزمون در تست ضربه لوله ها نیز معمولا توسط استاندارد ویژگی محصول مشخص می شود. 

 

نتایج آزمون و بیان TIR در 10 درصد در آزمون ضربه

در انتهای آزمون باید تعداد ضربات وارده در مجموع و تعداد شکست ها را بررسی کرده و مطابق جدول زیر نتیجه گیری کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید بر روی لوله ای تعداد 30 ضربه وارد کرده و از این مقدار، تعداد شکست ها 4 عدد بود، آیا نمونه رد می شود و یا قابل قبول است؟

با توجه به ردیف دوم این جدول، نتایج آزمون در ناحیه B یا ادامه آزمون قرار می گیرد. یعنی باید تعدادی دیگر آزمونه انتخاب و آزمون را ادامه دهید. آنقدر باید آزمون را ادامه دهید تا در یکی از ستون های A (قابل قبول) و یا C (غیرقابل قبول) قرار گیرد. 

خرید دستگاه ضربه لوله PVC

 

برای خرید سایر تجهیزات آزمایشگاهی و کنترل کیفی پلیمر مانند دستگاه MFR، دستگاه کشش یونیورسال (تنسایل)، دستگاه اندازه گیری نقطه نرمی وایکات و HDT، سیرکومتر، دستگاه فشار هیدروستاتیک، تجهیزات کنترل کیفی لوله برقی، دستگاه سایش، کیت دانسیته ، کوره و تجهیزات اندازه گیری درصد دوده،  ... به فروشگاه پلیمرما مراجعه کنید. 

 

 

به منظور آموزش و مشاوره در صنعت پلیمر، راه اندازی آزمایشگاه و واحد کنترل کیفیت پلیمر و مطالعه سایر آزمون و تست های پلیمری روی عناوین کلیک کرده و با ما تماس بگیرید. 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!