پلیمر ما
0  

چگونه دستگاه تنسایل (کشش) مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه دستگاه تنسایل (کشش) مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه دستگاه تنسایل (کشش) مناسب آزمون خود را انتخاب کنیم؟

 

برای خرید دستگاه تنسایل کشش یونیورسال و اندازه گیری خواص کششی و تنش -کرنش پلیمرها اینجا کلیک کنید.

 

فاکتورهای زیادی در انتخاب دستگاه و تجهیزات آزمایشگاه پلیمر وجود دارد، مخصوصا در دستگاهایی مانند دستگاه تنسایل که برای آزمایشات و تست های متعدد از آن استفاده می گردد. در ادامه به مهم ترین پارامترهایی که باید در خرید دستگاه تنسایل (کشش یونیورسال) به آن دقت شود را شرح می دهیم.

 

1. از چه استانداردی قرار است استفاده کنید؟

استاندارد های زیادی مانند ASTM, ISO, JIS, BS در دنیا وجود دارد. در کشور ما نیز، استاندارد های ملی با عنوان INSO انتشار می یابد که اغلب ترجمه استانداردهای بین المللی می باشد. 

معمولا تست کشش و یا سایر تست های پلیمری به سه منظور انجام می شوند. اول کنترل کیفیت، دوم تحقیق و توسعه و سوم ارائه مشخصات فنی به مشتری. 

در هریک از این موارد، باید دقت کنید که مشتری، سازمان استاندارد یا سایر ناظران، چه استانداردی را به عنوان مرجع در نظر گرفته اند. باید به این استاندرادها مراجعه کرده و قسمت تجهیزات مورد نیاز آن ها را بررسی نمایید. 

معمولا در این قسمت مشخصاتی از دستگاه تنسایل را شرح می دهند که باید به آن ها دقت نمایید. 

 

2. دستگاه تنسایل از چه نرم افزاری استفاده می کند؟

یکی از مهمترین قسمت های انتخاب دستگاه تنسایل، نرم افزار و یا در واقع رابط کاربری دستگاه تنسایل می باشد. بعضی دستگاه ها از سیستم PLC یا نرم افزار اختصاصی بر روی دستگاه استفاده می کنند. بعضی شرکت ها نیز از نرم افزار قابل نصب بر روی سیستم کامپیوتر استفاده می کنند. 

دستگاه تنسایل با نرم افزار بر روی رایانه پیسنهاد می شود. زیرا علی رغم آنکه باید هزینه سیتم کامپیوتری را تامین کرد، سهولت کارکرد بسیار بالایی دارد. می توان قابلیت های زیادی به آن اضافه کرد. امکان آپدیت نرم افزار به آسانی وجود دارد. سرعت بالاتری دارد. می توان در مواقعی که دچار مشکل شده است از طریق نرم افزارهای ریموت از راه دور با شرکت سازنده ارتباط برقرار کرد. 

ذخیره سازی داده ها بهتر و راحت تر صورت می پذیرد.

همچنین نرم افزار دستگاه تنسایل شرکت پلیمرما، که به طور اختصاصی نوشته شده است، بسیار سهل و آسان و کاربردی است. در این نرم افزار به راحتی و با یک کلیک می توانید مدول را محاسبه نمایید. سطح زیر منحنی را بلافاصله و به آسانی محاسبه نمایید. همزمان 4 نمودار را با یکدیگر مقایسه نموده و تعداد بی نهایت داده آزمون را ذخیره نمایید. 

 

3. انتخاب ظرفیت مناسب دستگاه تنسایل

بسته به اینکه حداکثر نیرو یا استحکام مورد نیاز نمونه مورد نظر شما چقدر است، یا نمونه های شما حداکثر چه نیرویی را تحمل می کنند باید ظرفیت دستگاه را انتخاب نمایید. دقت نمایید در اکثر استاندارد ها اشاره شده است که محدوده نیروی نمونه شما باید در محدوده 10 الی 90 درصدی ظرفیت دستگاه تنسایل باشد.

به عنوان مثال زمانی که نمونه های تست کشش شما حدر حد 20 نیوتن می باشد، نمی توانید از دستگاهی با ظرفیت 500 کیلوگرم استفاده نمایید. زیرا محدوده دقت بالای دستگاه تنسایل 500 کیلوگرم در بازه 50 کیلوگرم (500 نیوتن) تا 450 کیلوگرم (4500 نیوتن) می باشد. 

سوالی که اکثر مشتریان مطرح می کنند این است که اگر نمونه های با استحکام بالا و هم نمونه هایی با استحکام پایین دارند، چه نوع دستگاهی را باید انتخاب کنند؟

پاسخ این است که دستگاه را بر اساس نیروی ماکزیمم خود انتخاب کرده که ساختار بدنه دستگاه بر اساس آن ساخته شده باشد و یک لودسل با ظرفیت پایین تر نیز خریداری نمایید. بدین منظور باید دستگاه تنسایلی را انتخاب کنید که قابلیت تعویض لودسل یا نیرو سنج را به آسانی داشته باشد.بسته به ظرفیت دستگاه، دستگاه تنسایل در دو حالت تک و دو ستون ساخته می شود. 

 

دستگاه های تنسایل شرکت پلیمرما، با قابلیت تعویض بسیار آسان لودسل و تنظیم نرم افزاری راحت این امکان را برای شما فراهم می کند. 

 

4. حداکثر سرعت مورد نیاز تست کشش

سرعت در تست کشش بسیار پارامتر مهم و تاثیر گذاری می باشد. بازهم از استاندارد روش آزمون مربوطه باید سرعت تست مناسب خود را پیدا کرده و دستگاه تنسایلی را انتخاب و خریداری نمایید که با آن تطابق داشته باشد. 

 

5. انتخاب نوع فک مناسب

دستگاه تنسایلی که خریداری می کنید باید قابلیت نصب انواع فک را داشته باشد. بایدنوع نمونه و ضخامت آن را با سازنده چک نمایید تا بتواند فک مناسبی در اختیار شما قرار دهد. فکی که هم از سرخوردگی آزمونه در فک دستگاه تنسایل جلوگیری کند و هم نیروی مناسبی به آن وارد کند.

 

6. اکتنسیومتر نیاز است؟

اکستنسیومتر در دستگاه تنسایل کشش یونیورسال، ابزاری است که به آن افزوده می شود تا در محدوده مشخصی بتواند ازدیاد طول را دقیق اندازه بگیرد. 

با مراجعه به استاندارد مد نظر باید ببینید اکستنسیومتر نیاز دارید یا خیر. دقت کنید دستگاهی که خریداری می کنید قابلیت اضافه کردن اکستنسیومتر را هم از لحاظ سخت افزاری و هم از لحاظ نرم افزاری داشته باشد. 

 

7. چه نوع آزمونی را قرار است انجام دهید؟

آزمون های زیادی را می شود با دستگاه تنسایل (یونیورسال) انجام داد. تست هایی مانند کشش، فشاری، خمشی،  Peeling و ...

باید دقت کنید که دستگاه تنسایل قابلیت تست مد نظر شما را داشته باشد. به عنوان مثال، دستگاه تنسایل شرکت پلیمرما قابلیت انجام همه این حالت آزمون ها را دارد. 

 

8. جنس و برند متریال به کار رفته

باید دقت داشت که در دستگاه های تنسایل ساخته شده در ایران، موتور و لودسل وارداتی بوده و ساخت ایران نمی باشد. لذا باید دقت کنید که کیفیت را فدای قیمت نکنید، زیرا این اجزا بسیار حیاتی بوده و قلب تپنده دستگاه تنسایل می باشند. 

دقت کنید نوع موتور به کار رفته در دستگاه تنسایل از چه نوعی می باشد.

در دستگاه تنسایل شرکت پلیمرما، از موتور سروو servo و لودسل با کیفیت بالا استفاده شده و دارای 1 سال ضمانت می باشد. 

 

 

 

برای خرید دستگاه تنسایل با بهترین کیفیت و متریال به فروشگاه مراجعه و یا با ما تماس بگیرید. 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!