پلیمر ما
0  

تست ها و تجهیزات کنترل کیفیت فیلم و ورق های پلاستیکی

تست ها و تجهیزات کنترل کیفیت فیلم  و ورق های پلاستیکی

دستگاه ها، تست ها و تجهیزات کنترل کیفیت فیلم های پلاستیکی

 

یکی از رایج ترین شکل کاربردهای پلاستیک ها به صورت فیلم و ورق می باشد. روش های مختلفی برای تولید فیلم و ورق های پلاستیکی وجود دارد که در بخش تکنولوژی شکل دهی پلیمرها توضیح داده شده است.

به علت کاربردهای گسترده و بعضا حساسی که بسیاری از فیلم های پلاستیکی در صنعت و زندگی روزمره انسان ها دارند، مانند فیلم ها در صنایع بسته بندی، فیلم ها در صنایع کشاورزی، فیلم ها در صنایع چاپ، فیلم ها در صنایع لمینیت و ...، بحث کنترل کیفیت و تست ها و آزمون های فیلم های پلیمری بسیار مهم و قابل توجه هستند. از این رو قصد داریم در این مقاله به مهمترین تست هایی که در صنایع فیلم و ورق پلاستیکی مورد توجه هستند و تجهیزات و دستگاه های تست آن ها بپردازیم.

در ادامه بعضی از تست هایی که در صنایع فیلم و ورق پلیمری بیشترین کاربرد را دارند درج کرده و ایم. لازم به ذکر است برای تامین و خرید این دستگاه های تست فیلم و ورق پلیمری می توانید به فروشگاه پلیمرما مراجعه و یا با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

 

  • آزمون های ابعادی: اندازه گیری ضخامت میانگین یک فیلم

اولین پارامتر مهم در تولید یک فیلم پلیمری، ضخامت آن می باشد. نه تنها برای مشتریان، کاربرد فیلم، بلکه در بسیاری از تست های خواص فیزیکی و مکانیکی نیز ضخامت دقیق بسیار مهم است. همچنین تلورانس ضخامت در عرض فیلم تولیدی نیز بسیار قابل توجه می باشد و در صورت اینکه تلورانس ضخامت بالا باشد، سبب مشکلاتی در یکنواختی خواص، کاربرد فیلم و ... می شود.

 

برای خرید ضخامت سنج های مختلف صنعت فیلم و ورق پلاستیکی با ما تماس بگیرید.

 

 

  • تست خواص کششی: استحکام کششی و ازدیاد طول فیلم های پلاستیکی

دومین و از مهمترین آزمون های مکانیکی فیلم و ورق های پلاستیکی، تست استحکام کششی و ازدیاد طول فیلم های پلیمری می باشد. به علت فرایند خاص تولید فیلم های پلاستیکی، همچنین کاربردهای فیلم ها، ضخامت عمدتا پایین این نوع محصولات، نیرو و فشاری که فیلم پلاستیکی در هنگام کشیده شدن یا تحت فشار کششی قرار گرفتن تحمل می کند بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری موارد نیز ازدیاد طولی که در فیلم یا ورق پلاستیکی صورت می گیرد بسیار مهم است. همه این تست ها با دستگاهی انجام می شود به نام دستگاه تنسایل یا کشش یونیورسال که مجموعه پلیمرما سازنده و ارائه دهنده مدل های مختلف دستگاه تنسایل در ظرفیت های گوناگون می باشد.

 

برای مشاهده و خرید دستگاه تنسایل یونیورسال کشش فیلم و ورق پلاستیکی به فروشگاه مراجعه کنید.

 

خرید دستگاه تنسایل فیلم پلاستیکی تست کشش

علاوه بر استحکام کششی، ازدیاد طول در پارگی، می توان پارامترهای دیگری مانند مدول الاستیسیته کششی، تنش تسلیم و... را نیز با دستگاه و نرم افزار مخصوص دستگاه تنسایل شرکت پلیمرما به دست آورد.

 

  • تست ضربه: استحکام در برابر ضربه
    با توجه به کاربردهای مختلف فیلم و ورق های پلاستیکی در صنعت، یکی دیگر از مهمترین تست ها، تست ضربه روی این محصولات هست. مخصوصا در فیلم هایی که جهت بسته بندی کاربرد دارند. همانطور که قبلا توضیح داده شد، تست ضربه انواع و اشکال مختلفی دارد. به عنوان مثال تست ضربه آیزود و چارپی که بیشتر برای مواد اولیه صنعت فیلم و در محصولات ورق پلاستیکی کاربرد دارد. 

 

 

اما در صنعت فیلم پلاستیکی شاید مهمترین روش تست ضربه، تست ضربه توسط دستگاه فالینگ دارت یا سقوط آزاد وزنه یا دارت می باشد. در این دستگاه وزنه های مشخص از ارتفاع های استاندارد روی فیلمی پلاستیکی که بین گیره های نگهدارنده دستگاه کاملا محکم شده اند سقوط کرده و پارگی یا عدم پارگی فیلم های مورد ارزیابی قرار می گیرد. روش تست ضربه دارت را اینجا مطالعه کنید و برای اطلاع از قیمت و مشخصات دستگاه فالینگ دارت شرکت پلیمرما اینجا کلیک کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

قیمت و خرید دستگاه ضربه سقوط آزاد یا فالینگ دارت فیلم های پلاستیکی

خرید دستگاه دراپ دارت فالینگ دارت ضربه فیلم پلاستیکی

 

  • استحکام پارگی: مقاومت فیلم پلاستیکی به پارگی

استحکام پارگی فیلم های پلاستیکی، یک تابع پیچیده از مقاومت نهایی فیلم هست به پاره شدن است. روش های مختلفی برای محاسبه استحکام پارگی فیلم و ورق پلاستیکی وجود دارد، یک روش، پارگی شلواری در اصطلاح است. یا روش هایی مانند استاندارد ASTM D1004 که به پارگی حفره ای معروف هستند و در محصولاتی مانند ورق های ژئو ممبران کاربرد دارد. یک روش بسیار مهم دیگر که بیشتر در فیلم های پلاستیکی برای محاسبه استحکام پارگی به کار می رود، روش المندورف می باشد.

 

برای خرید تجهیزات تست پارگی فیلم های پلاستیکی و دستگاه المندورف با ما تماس بگیرید

 

 

  • تست مقاومت به سوراخ شدگی فیلم های پلاستیکی:

تست مقاومت به سوراخ شدگی نیز در فیلم های پلاستیکی بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است. فرض کنید فیلمی پلاستیکی را در بسته بندی یک مواد غذایی استفاده کردید. اگر در اثر برخورد با جسمی نسبتا تیز دچار سوراخ شدگی شود، چه مشکلاتی ممکن است برای آن ماده غذایی به وجود بیاید؟

 

در این تست، یک شاخص با قطر مشخص به نمونه فیلم پلاستیکی که در گیره نگهدارنده محم نگه داشته شده است با سرعت ثابت نیرو وارد می کند تا آن را سوراخ کند، نیرویی که برای سوراخ شدن فیلم پلاستیکی به کار رفته را به عنوان استحکام فیلم پلاستیکی در برابر سوراخ شدگی در نظر می گیرند.

دستگاه تست سوراخ شدگی، فیکسچری است که می تواند به دستگاه تنسایل متصل شود. برای خرید این دستگاه اینجا کلیک کنید.

 

خرید دستگاه تست سوراخ شدگی پانکچر فیلم پلاستیکی ژئوممبران

 

 

  • دانسیته

دانسیته یا چگالی در فیلم های پلیمری با اثری که بر سایر خواص مکانیکی و فیزیکی می گذارند، همچنین اثر مستقیمی که بر روی وزن واحد سطح یا گرماژ فیلم دارند از اهمیت بالایی برخوردارند.

در این مقاله می توانید روش به دست آوردن چگالی یا دانسیته را مطالعه نمایید.

 

برای خرید کیت دانسیته اینجا کلیک کنید.

 

خرید کیت دانسیته پلیمر پلاستیک

 

  • خواص نوری (اپتیکال):

بسته به کاربرد های مختلفی که ممکن است فیلم و ورق پلاستیکی داشته باشد، خواص نوری مختلفی می تواند اندازه گیری شود، خواص مانند سفیدی (whiteness)، کدری (haze)، ماتی یا عبور نور (opacity)، براقیت (gloss) و ... که هرکدام متد و دستگاه های مختلفی دارند. اکثر دستگاه های تست نوری فیلم های پلاستیکی وارداتی بوده و معمولا در ایران ساخته نمی شوند.

 

  • سایر تست ها:

تست های دیگر نظیر مقاومت به خراشیدگی، سایش، نفوذ بر برابر آب، بخار آب و اکسیژن، مدول خمشی یا استیفنس که در مقاله بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

برای خرید تجهیزات کنترل کیفیت و آزمایشگاه فیلم و ورق پلاستیکی به فروشگاه مراجعه و یا با ما تماس بگیرید. 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!