پلیمر ما
0  

آزمون ضربه کششی Tensile Impact

 آزمون ضربه کششی  Tensile Impact

آزمون ضربه کششی Tensile Impact در پلاستیک ها

 

خرید دستگاه تست ضربه کششی (کلیک کنید)

 

تست مقاومت ضربه کششی چیست؟

تست مقاومت ضربه کششی یا Tensile Impact یا تنسایل ایمپکت مقدار انرژی جذب شده نمونه (دارای شکاف و یا بدون شکاف) در هنگام وارد شدن ضربه ای تحت شرایط زیر است که هم باعث کشیده شدن و هم ایجاد ضربه بر نمونه می شود و معمولا با واحد KJ/m2 بیان می شود.

تفاوت تست ضربه کششی با آزمون استحکام کششی پلیمرها در این است که، در آزمون کشش، کشیده شدن نمونه با سرعت آهسته تری انجام می گیرد و زنجیره های پلیمر و پلاستیک اندکی زمان برای ریلکس کردن خواهند داشت، اما در تست یا آزمون ضربه کششی با توجه به سرعت بالای ضربه پاندول، کشش به سرعت و به صورت ناگهانی انجام می پذیرد.

 

استاندارد روش آزمون و تست ضربه کششی پلیمر

آزمون تعیین مقاومت به ضربه کششی پلاستیک ها مطابق استاندارد ملی 10919 و ISO 8256 انجام می گیرد.

 

تجهیزات و لوازم آزمون ضربه کششی پلیمرها:

دستگاه تست ضربه کششی پلاستیک ها به صورت کلی مانند دستگاه آزمون ضربه چارپی می باشد و دارای یک پاندول و ضربه زن می باشد که بسته به نمونه های مختلف و استاندارد های ویژگی محصولات می تواند انرژی های متفاوت داشته باشد. به عنوان مثال آزمون ضربه کششی در پروفیل های پی وی سی درب و پنجره با پاندول 15 ژول انجام می گیرد. همچنین در لوله و اتصالات ناودانی پی وی سی نیز پاندول 15 ژول می باشد.

جرم کلگی متقاطع سر پاندول تست ضربه کششی نیز تعیین کننده انرژی پاندول است، به عنوان مثال در پاندول 15 ژول، بسته به روش و طول پاندول، جرم کلگی 120 یا 60 گرم خواهد بود.

دستگاه آزمون ضربه کششی همچنین دارای قابلیت ثبت انرژی جذب شده توسط نمونه پی از برخورد پاندول می باشد.

 

ابعاد و شکل آزمونه در تست ضربه کششی پلیمرها

بسته به نوع کالا و محصول مورد آزمون و استاندارد ویژگی، 5 نوع آزمونه با ابعاد داده شده در جدول به شکل های زیر می تواند استفاده شود. برای مثال در پروفیل های درب و پنجره و لوله های ناودانی پی وی سی PVC از آزمونه نوع 5 جهت انجام تست ضربه کششی استفاده می شود. 

آزمون های ضربه کششی پلاستیک

آزمون های ضربه کششی پلاستیک

ابعاد آزمونه های ضربه کششی پلاستیک

روش انجام آزمون ضربه کششی پلیمرها tensile impact:

آزمونه ها به صورت افقی در محل مخصوص قرار می گیرد، از یک طرف در گیره ثابت کاملا محکم می شود و از طرف دیگر در یک لقمه آزاد محکم می شود. 

پاندول  دستگاه تست ضربه کششی رها شده و به لقمه آزاد برخورد می کند، هم نمونه را در راستای محور خود می کشد (کشش) و هم به لقمه و در نتیجه نمونه ضربه وارد می کند (ضربه)

دستگاه انرژی جذب شده نمونه شکسته شده یا شکسته نشده را ثبت می کند. 

از تقسیم انرژِی ثبت شده بر سطح موثر آزمونه یعنی ضخامت ضربدر عرض میانی (در آزمونه شکل 5 تقریبا 5 میلیمتر) نمونه استحکام ضربه کششی محاسبه می گردد.

دقت کنید انرژی ثبت شده در دستگاه باید در بازه 20 الی 80 درصدی ظرفیت پاندول باشد . در غیر این صورت باید از پاندول دیگری استفاده کنید. 

 

برای خرید دستگاه ضربه کششی Tensile Impact به فروشگاه مراجعه و یا با ما تماس بگیرید. 

 

برای خرید سایر تجهیزات آزمایشگاهی و خط تولید به بخش فروشگاه و آموزش سایر تجهیزات پلیمری با پلیمر ما تماس بگیرید. 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!