پلیمر ما
0  

آزمون مقاومت به دی کلرو متان محصولات پی وی سی

آزمون مقاومت به دی کلرو متان محصولات پی وی سی

آزمون مقاومت به دی کلرومتان در لوله های از جنس پی وی سی PVC به منظور کنترل پخت پی وی سی

 

برای خرید تجهیزات تست دی کلرومتان با ما تماس بگیرید

 

تست دی کلرو متان چیست و به چه منظوری انجام می شود

آزمون دی کلرومتان معمولا برای محصولات ساخته شده از پی وی سی PVC انجام می گردد و در لوله های PVC اهمیت بیشتری دارد. به صورت کلی محصول یا نمونه در معرض ماده شیمیایی دی کلرومتان قرار می گیرد و اگر پخت کاملی نداشته باشد بر اثر واکنش بین کلرهای موجود در ساختار پی وی سی و دی کلرومتان، دچار سفید شدگی می گردد. اگر نمونه دچار سفید شدگی و تغییر رنگ یا حالت شود، نشان از پخت نامناسب محصول دارد و باید شرایط پخت را مجددا تنظیم کنید. به عنوان مثال، دمای فرایند، مقدار پایدارکننده حرارت، دور اکسترودر و ... را باید مجددا تنظیم کرد. تست دی کلرومتان از اهمیت بالایی برای سازندگان محصولات مختلف از پی وی سی برخوردار می باشد. 

 

استاندارد روش آزمون مقاومت به دی کلرومتان

تست مقاومت به دی کلرومتان برای لوله های پی وی سی PVC مطابق استاندارد ملی 10609 و یا BS EN 580 انجام می گردد. این استانداردها خیلی پیچیدگی ندارند و به راحتی قابل درک و انجام می باشند. 

 

روش انجام تست دی کلرومتان

جهت انجام تست دی کلرومتان، مطابق استانداردهای ذکر شده، ابتدا باید نمونه سازی انجام گیرد. نمونه مورد آزمون یا آزمونه، تکه ای از لوله به طول 160 میلیمتر می باشد که برش خورده است.

اگر این برش به صورت عمود باشد، فقط نتیجه تست دی کلرومتان برای سطح بیرونی و داخلی لوله نمایش داده می شود. ولی لایه میانی (اصطلاحا گوشت لوله) نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید حتی اهمیت بالاتری نسبت به دو لایه بیرونی و خارجی لوله داشته باشد. به منظور چک کردن پخت در لایه میانی، باید نمونه را با برشی مقطعی زاویه دار پخ بزنید تا در آزمون دی کلرومتان، میانه لوله نیز در تمای با دی کلرومتان قرار بگیرد. 

انکوباتور تست دی کلرومتان را روشن کرده و  در دمای 15 درجه تنظیم کنید. دمای آزمون 15 درجه سانتی گراد می باشد. یک ظرف شیشه ای انتخاب کرده و دی کلرومتان را به ارتفاع 250 الی 300 میلیمتر در داخل آن بریزید. روی آن آب به ارتفاع 20 میلیمتر بریزید.

ظرف شیشه ای را در داخل انکوباتور قراردهید و باید صبر کنید تا به دمای 15 درجه برسد. سپس نمونه را داخل آن قرار دهید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید.

پس از 30 دقیقه آزمونه را بیرون آورده و در آب شست و شو دهید و به مدت 15 دقیقه زیر هود قرار دهید تا کاملا خشک و عاری از دی کلرومتان شود. شست و شو در آب معمولا با غوطه ور سازی آزمونه در آب انجام می گیرد.

خرید و مشاوره آزمون دی کلرومتان

خرید و مشاوره آزمون دی کلرومتان

 

سپس از لحاظ ظاهری هر سه لایه (داخلی، بیرونی، میانی) را از لحاظ ظاهری بررسی کنید. دی کلرومتان نباید هیچ گونه حمله ای به هیچ کدام از لایه ها داشته باشد. لایه هایی دچار حمله هستند که در اثر تماس با دی کلرومتان دچار سفید شدگی می شوند. این سفید شدگی می تواند کم یا زیاد باشد. معمولا اگر لایه هایبیرونی یا داخلی دچار نقص و حمله شده باشند، یعنی پخت خوبی نداشته باشند، لایه میانی نیز چخت خوبی ندارد و دچار حمله می شود.

دقت کنید که دی کلرومتان ماده شیمیایی بسیار خطرناک است و مراقب باشید در طول تست دی کلرومتان هیچ گونه تماسی با آن پیدا نکنید. بدین منظور حتما از دستکش، پنس و ماسک استفاده کنید و تمامی مراحل آزمون را در زیر هود انجام دهید. 

 

برای خرید تجهیزات آزمون دی کلرومتان و مواد شیمیایی آزمایشگاهی به فروشگاه مراجعه کرده و یا با ما تماس بگیرید.

 

برای مشاوره و آموزش آزمون ها و تست های پلیمر به بخش آموزش مراجعه کنید و یا با پلیمر ما تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!