پلیمر ما
0  

آزمون تست گوشه جوش خورده پروفیل های PVC-U - خمش فشاری

آزمون تست گوشه جوش خورده پروفیل های PVC-U - خمش فشاری

آزمون تست گوشه جوش خورده پروفیل های درب و پنجره UPVC پی وی سی سخت - خمش فشاری

 

در پروفیل های ساخته شده از پلیمر پی وی سی سخت (PVC-U) یا اصطلاحا یو پی وی سی، مورد استفاده در درب و پنجره ساختمان ها، یکی از تست ها و آزمون های مهم، آزمون تست گوشه یا جوش پروفیل های می باشد. پروفیل ها هنگامی که در کرنر ها و گوشه های درب یا پنجره قرار می گیرند باید به وسیله دستگاه جوش مخصوص، جوش داده شوند و جوش آن ها باید از استحکام مناسبی برخوردار باشد تا بتواند در مقابل بارهای کششی و فشاری مقاومت خوبی از خود نشان دهد و از محل جوش نشکند و یا باز نشود. 

در استاندارد ملی 12291 نیز به این آزمون توجه ویژه ای شده و دو آزمون مجزا برای حالت خمش کشش و فشاری درج شده است که در ادامه به خمش کششی می پردازیم. در مقاله قبلی نیز می توانید نحوه انجام آزمون خمش کششی را مورد مطالعه قرار دهید. 

در آزمون خمش فشاری که مطابق استاندارد ملی 10930 یا BS EN 514 انجام می شود، برای تست به دستگاه مخصوص آزمون گوشه و یا دستگاه کشش (تنسایل) نیاز دارید. 

 

برای خرید دستگاه کشش (تنسایل) و فک مربوط به آزمون گوشه پروفیل و همچنین سایر دستگاه های تست پلیمری مانند دستگاه MFR، نقطه نرمی وایکت، HDT، سیرکومتر و ... به فروشگاه مراجعه و یا با پلیمرما تماس بگیرید. 

 

حداقل باید 3 آزمونه را برای بررسی کیفیت جوش مورد آزمون قرار دهید.

درشکل زیر آزمونه مناسب برای حالت خمش فشاری را مشاهده می کنید.

خرید دستگاه تنسایل خرید دستگاه تست گوشه

 

همانطور که در شکل فوق مشخص است، فاصله دو بازوی گوشه جوش خورده شده 400 میلیمتر می باشد. گوشه به شکل فوق روی صفحه های متحرک قرار دارد تا با وارد شدن نیرو بتواند حرکت داشته باشند. 

آزمونه از بالا زیر فک دستگاه تنسایل یا دستگاه مخصوص تست گوشه قرار می گیرد، باید فک طوری طراحی و تنظیم شود که کاملا روی عرض پروفیل به طور یکسان و همزمان اعمال نیرو کند. نیرو توسط دستگاه با سرعت میلیمتر بر دقیقه به آزمونه وارد می شود. این نیرو تا زمانی که گوشه از محل جوش بشکند افزایش یافته و ادامه پیدا می کند. پس از شکست محل جوش، نیرو توسط دستگاه ثبت می شود.

از رابطه زیراستحکام جوش گوشه در حالت خمش فشاری را محاسبه می کنیم.

محاسبه استحکام گوشه فشاری پروفیل و خرید دستگاه تنسایل و جوش پروفیل

در این رابطه F نیروی خوانده شده از دستگاه بر حسب نیوتن، لنگر مقاومت پروفیل (موجود در نقشه قالب سازنده پروفیل)، e فاصله نقطه بحرانی تا محور خنثی (موجود در نقشه قالب سازنده) و a وتر برابر 400 میلیمتر است.

استحکام به دست آمده بر حسب نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد. 

همانطور که بیان شد، این آزمون باید بر روی 3 آزمونه انجام شود و نتایج هریک از تست ها نباید کم تر 30 نیوتن بر میلیمتر مربع، و میانگین سه آزمونه نباید کمتر از 35 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد. 

 

برای مطالعه سایر آزمون های مربوط به پروفیل های درب و پنجره و محصولات پلیمری کلیک کنید.

 

برای خرید دستگاه کشش (تنسایل) و فک مربوط به آزمون گوشه پروفیل و همچنین سایر دستگاه های تست پلیمری مانند دستگاه MFR، نقطه نرمی وایکت، HDT، سیرکومتر و ... به فروشگاه مراجعه و یا با پلیمرما تماس بگیرید.

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!