پلیمر ما
0  

آزمون ضربه سقوط آزاد وزنه در پروفیل PVC-U

آزمون ضربه سقوط آزاد وزنه در پروفیل PVC-U

تست ضربه سقوط آزاد وزنه در پروفیل PVC-U مطابق استاندارد ملی 20066

 

خرید دستگاه ضربه سقوط آزاد پروفیل (کلیک کنید)

 

در پروفیل های درب و پنجره ساخته شده از پی وی سی سخت PVC-U، آزمون مهمی به نام مقامت به ضربه سقوط وزنه در دمای پایین وجود دارد که به تست ضربه سقوط وزنه یا تست ضربه وزنه پروفیل نیز معروف است. از آن جا که پروفیل درب و پنجره معمولا در دمای سرد محیط قرار می گیرد، امکان شکنندگی آن در اثر برخورد اجسام بیشتر شده و باید توسط روش خاصی مقدار مقاومت آن در برابر سقط اجسام یا ضربه های احتمالی بررسی شود. لذا در این بخش به معرفی تست ضربه سقوط آزاد پروفیل ها در دمای منفی می پردازیم. 

همچنین جهت خرید دستگاه تست ضربه سقوط آزاد وزنه در پروفیل ها و سایر تجهیزات کنترل کیفی تجهیزات آزمایشگاهی پلیمرها می توانید با ما تماس بگیرید. 

 

استاندارد روش آزمون ضربه سقوط آزاد پروفیل:

این آزمون مطابق استاندارد ملی 20066 و BS EN 477 انجام می پذیرد.

 

تجهیزات مورد نیازتست ضربه پروفیل:

   دستگاه آزمون ضربه پروفیل شامل

  • چارچوب اصلی در موقعیت عمودی
  • ریل های هدایت کننده وزنه در سقوط
  • نگهدارنده آزمونه شامل یک نگهدارنده با فاصله 200 میلیمتر بین دو تکیه گاه
  • پایه صلب به وزن حداقل 50 کیلوگرم
  • مکانیزم رها شدن به طوری که وزنه بتواند تا ارتفاع 1500 میلیمتر بالا رفته و سقوط کند.
  • وزنه به جرم 1000 گرم و سطح برخورد نیم کره ای به شعاع 25 میلیمتر
  • فریزر برای تثبیت آزمونه ها در دمای 10- درجه سلسیوس

 

آزمونه ها تست ضربه پروفیل:

 باید از هر نمونه از پروفیلی که قرار است آزمون شود، 10 عدد آزمونه به طول 300 میلیمتر بریده و جهت تست ضربه به شرح ذیل آماده شود.

سپس آزمونه ها باید در دمای 10- الی 12- درجه سلسیوس به مدت 1 ساعت تثبیت شوند تا پس از آن مورد آزمون قرار گیرند.

 

روش انجام آزمون ضربه پروفیل:

تست ضربه پروفیل باید بر روی سطح قابل رویت خارجی نمونه که در معرض محیط بیرونی قرار می گیرد انجام شود. 

آزمونه را در فریزر در دمای گفته شده به مدت 1 ساعت تثبیت کنید. 

در این حین دستگاه ضربه پروفیل را آماده کنید. وزنه را در جای خود قرار دهید. محل قرار گیری آزمونه را آماده کنید. ارتفاع وزنه را تنظیم کنید. 

برای تنظیم ارتفاع سقوط وزنه باید به نشانه گذاری نمونه مراجعه کنید. اگر تولید کننده بر روی پروفیل تولیدی خود رده ضربه 1 را درج کرده باشد، باید وزنه را از ارتفاع 1 متری بر روی آزمونه ها رها کنید. اگر تولید کننده رده ضربه 2 را درج کرده باشد، این ارتفاع 1/5 متر خواهد بود. درج شماره رده ضربه ممکن است با عبارت های لاتین نیز صورت گیرد و ممانعتی از لحاظ بحث نشانه گذاری ندارد. 

آزمونه را پس از مدت زمان تثبت از فریزر خارج کرده و حداکثر ظرف مدت 10 ثانیه آزمون کنید. آزمونه را دقیقا بین دو تکیه گاه طوری قرار دهید که ضربه دقیق در مرکز آن برخورد کند. 

ضربه در کدام نقطه از عمق پروفیل باید برخورد کند؟ اگرچه در استاندارد ملی 20066 و EN477 اشاره ای به این موضوع نشده است، امامطابق دستورالعمل های بین المللی که وجود دارد، بهتر است ضربه مابین کانال های موجود در عمق پروفیل یعنی جاییکه ضعیفترین شکل را دارد برخورد نماید. 

10 آزمونه را تست کنید، اگر هرگونه نقص یا ترک یا شکست در بیش از 1 آزمونه رخ داد، این نمونه در آزمون مقاومت به ضربه پروفیل رد شده و باید اصلاح گردد.

 

چرا پروفیل های درب و پنجره در آزمون مقاومت به ضربه سقوط وزنه دچار شکست می شوند؟

دلیل رد شدن پروفیل در تست ضربه

برای این مشکل به طور کلی چند دلیل وجود دارد:

1-  مقدار کم افزودنی "اصلاح کننده ضربه" یا Impact Modifier در فرمولاسیون پروفیل، این افزودنی هایی که معمولا می توانند بر پایه آکریلیک یا رابر باشند به علت ماهیت خود که در بخش تولید پروفیل ها توضیح داده شد، سبب افزایش مقاومت به ضربه در پروفیل می شوند، اگر مقدار این افزودنی کم باشد، نمونه  در تست ضربه پروفیل دچار شکست خواهد شد.

2- پخت ناکافی و یا سوختن فرمولاسیون: اگر به هر دلیلی پخت رزین پی وی سی پروفیل در اکسترودر کامل انجام نشود و  یا مدت زمان اقامت زیاد باشد و فرمولاسیون دچار سوختن شود (و یا حتی مقدار نامناسب پایدار کننده حرارتی) باعث تضعیف نمونه در آزمون ضربه خواهد شد.

3- مقدار فیلر (پرکننده) بالا: معمولا از پرکننده کلسیم کربنات در ساخت پروفیل های درب وپنجره استفاده می شود. افزودن کلسیم کربنات تا مقدار خاصی علاوه بر خاصیت پرکنندگی و کاهش قیمت تمام شده سبب بهبود مقاومت ضربه پروفیل نیز خواهد شد. اما وقتی مقدار استفاده از آن زیاد شود، سبب تجمع و کلوخه شدن ذرات کلسیم کربنات در فرمولاسیون شده و این تجمع باعث تمرکز تنش و در نتیجه شکست نمونه در آزمون ضربه خواهد شد. البته اختلاط ضعیف نیز می تواند سبب تجمع فیلر و افزایش تمرکز تنش شود. 

 

برای آموزش استاندارد ملی 11291 پروفیل های PVC-U و سایر استانداردهای صنعت پلیمر و سایر مفاهیم پلیمری، مشاوره و راه اندازی آزمایشگاه و واحد کنترل کیفیت پلیمر با ما تماس بگیرید. 

 

برای خرید تجهیزات تست و آزمایشگاهی پلیمر مانند دستگاه ضربه، دستگاه کشش (تنسایل)، دستگاه MFR، دستگاه سایش، دستگاه ضربه آِیزود و چارپی، دستگاه نقطه نرمی وایکات و HDT، دستگاه ESCR، دستگاه تعیین درصد دوده، دستگاه تعیین دانسیته، دستگاه ضربه دارت فیلم، تجهیزات کنترل کیفی و تست لوله محافظ هادی (لوله برقی) و... به فروشگاه مراجعه و یا با ما تماس بگیرید. 

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!