پلیمر ما
0  

آزمون فشار هیدروستاتیک در لوله های پلاستیکی

آزمون فشار هیدروستاتیک در لوله های پلاستیکی

تست فشار هیدروستاتیک لوله های پلاستیکی مطابق استاندارد ملی 12181

 

برای خرید دستگاه فشار هیدروستاتیک اینجا کلیک کنید

 

آن دسته از لوله و اتصالات  پلاستیکی مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن و یا لوله های پی وی سی که سیالات و یا آب در آن ها با فشار عبور خواهد کرد، آزمون مهم و حیاتی به نام مقاومت به فشار هیدروستاتیک روی آن ها انجام خواهد شد.

عدم توجه به تست هیدروستاتک در لوله ها و یا مقاومت لوله ها به فشار هیدروستاتیک  می تواند منجر به صدمات بسیار زیادی شود. فرض کنید لوله ای مطابق مشخصات تولید شده و اعلام شده در حداکثر فشار کاربری مرود استفاده قرار گیرد ولی عدم انجام تست فشار هیدروستاتیک و یا اشتباه در انجام آن سبب شده است که پس از مدتی از استفاده در خاک و یا ساختمان ها دچار نشتی و ترکیدگی شده است. هزینه های بسیار زیادی باید برای جبران خسارات وارد شده صورت پذیرد.

لذا با انجام تست فشار هیدروستاتیک در لوله و اتصالات می توان از صدمات مالی و حتی جانی جلوگیری کرد.

در تست هیدروساتیک لوله یا تست فشار هیدروستاتیک لوله، برای دوره زمانی خاصی لوله و یا اتصال در معرض فشار داخلی هیدروستاتیک به مقدار ثابت قرار می گیرند. این فشار هیدروستاتیک توسط آب با دمای معین تامین می شود. 

در این بخش به معرفی و روش انجام تست فشار هیدروستاتیک لوله و اتصالات پلاستیکی توسط دستگاه تست فشار هیدروستاتیک می پردازیم. 

 

استاندارد روش آزمون هیدروستاتیک:

مقدار فشار هیدروستاتیک وارده به لوله، دمای آزمون و زمان آن توسط استاندارد مرجع هر کاربرد مشخص می شود ولی تست فشار هیدروستاتیک بر اساس استاندارد ملی 1-12181 و 2-12181 و ISO 1167-1,2 انجام می شود. 

 

تجهیزات مورد نیاز در تست فشار هیدروستاتیک: 

  • درپوش یا کپ تست هیدروستاتیک: به منظور مسدود کردن و درزگیری انتهای لوله ها
  • مخزن آب یا وان تیت هیدروستاتیک: مخزنی که بتواند با آب یا مایع مورد آژمون پر شده و آن را در دمای مورد نظر ثابت نگهدارد.
  • دستگاه مولد فشار یا دستگاه تست فشار هیدروستاتیک: با توانایی اعمال فشار آرام و تدریجی و حفظ آن
  • دماسنج، زمان سنج
  • وسیله اندازه گیری فشار

 

برای خرید دستگاه فشار هیدروستاتیک، کپ یا درپوش و وان آزمون فشار به فروشگاه مراجعه کنید.

 

آزمونه تست فشار هیدروستاتیک:

برای آزمون فشار هیدروستاتیک لوله ها، باید طول آن ها به اندازه ای بریده شود که پس از قرار گیری درپوش ها در دو انتها، طول آزاد لوله بین درپوش ها، حداقل 3 برابر قطر خارجی اسمی (بزرگتر مساوی 250 میلیمتر) باشد. 

اگر لوله با قطر خارجی بزرگتر از 350 میلیمتر تحت آزمون هیدروستاتیک قرار می گیرد، می توان از 2 برابر قطر خارجی اسمی نیز استفاده کرد. 

برای اتصالات نیز باید آن را به لوله ای به طول آزاد سه برابر قطر خارجی (حداقل 140 میلیمتر) متصل کرد و آزمون را انجام داد.

 

محاسبه فشار هیدروستاتیک و انجام آزمون:

پس از آماده سازی آزمونه ها، باید فشار آزمون بر حسب بار محاسبه گردد تا آزمون را شروع کرد.

پس آزمونه را در ابعاد مشخص شده برش داده، درپوش های آن را قرار می دهید. سپس باید در آبی با دمای مشخص شده در استاندارد مرجع (به عنوان مثال 20 و 95 درجه برای لوله های PP و 20 و 80 درجه برای لوله های PE) قرار دهید. زمان آزمون را نیز استاندارد مرجع ویژگی محصول مشخص می کند. معمولا زمان های 100 ساعت، 165 ساعت و 1000 ساعته از زمان های متداول است. 

پس از آن باید فشاری را که محاسبه کرده اید یا استاندارد ویژگی بر حسب بار داده است را بر نمونه اعمال کنید. اگر فشار آزمون در استاندارد مشخص شده باشد که دستگاه را در آن فشار تنظیم کنید. اگر استاندارد تنش وارده را برحسب مگاپاسکال داده است باید آن را به فشار آزمون تبدیل کنید. برای اینکار از رابطه زیر استفاده کنید:

محاسبه فشار اعمالی به لوله پلی

در مدت زمان آزمون و در انتهای آن هیچگونه نشتی، ترکیدگی و نقصی نباید در لوله یا اتصال مشاهده شود تا آزمون فشار هیدروستاتیک آن آزمونه قبول شود.

باید سه آزمونه در هر دما و فشار تست شود تا نتیجه مورد ارزیابی قرار گیرد. 

همچنین اگر لوله یا اتصال پلی اتیلن را مورد تست هیدروستاتیک قرار می دهید، باید دقت داشته باشید که لوله یا اتصال شما از چه ماده پلی اتیلنی ساخته شده است. منظور از مواد پلی اتیلن PE80 یا PE100 می باشد. تنش و در نتیجه فشار هیدروستاتیک در مواد PE80 کمتر از مواد PE100 می باشد. 

 

برای خرید دستگاه فشار هیدروستاتیک، کپ یا درپوش و وان آزمون فشار به فروشگاه مراجعه کنید.

 

برای خرید سایر تجهیزات آزمایشگاهی و کنترل کیفیت صنایع لوله و اتصالات پلیمری و... مانند دستگاه کشش (تنسایل)، دستگاه MFR، دستگاه ضربه سقوط آزاد، دستگاه ضربه چارپی و آیزود، دستگاه نقطه نرمی وایکات و HDT، دستگاه سایش لاستیک ها، دستگاه ESCR، دستگاه تعیین درصد دوده، دستگاه عبور نور (ماتی سنج)، سیرکومتر، تجهیزات تست لوله برقی (محافظ هادی) و ... به فروشگاه مراجعه کرده و یا با ما تماس بگیرید. 

 

به منظور آموزش و مشاوره در صنعت پلیمر و راه اندازی واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه با ما تماس بگیرید. 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!