پلیمر ما
0  

تولید فیلم پلاستیکی چند لایه به روش کواکستروژن دمشی co extrusion blowing

تولید فیلم پلاستیکی چند لایه به روش کواکستروژن دمشی co extrusion blowing

تولید فیلم پلاستیکی چند لایه دمشی کو اکستروژن 

 

برای مطالعه سایر مقالات مربوط به فیلم پلاستیکی تولید شده به روش دمشی روی عناوین کلیک کنید:

 

مقاله اولفیلم دمشی (film blowing) - مقدمه و مواد

مقاله دومتجهیزات مورد استفاده در فرایند فیلم دمشی (film blowing) - قسمت اول

مقاله سومتجهیزات مورد استفاده در فرایند فیلم دمشی (film blowing) - قسمت دوم

مقاله چهارم: فرایند تولید فیلم در روش فیلم دمشی film blowing 

 

در قسمت تجهیزات مود نیاز تولید فیلم دمشی، در مورد تجهیزات مورد نیاز در تولید فیلم های چند لایه مختصرا صحبت شد. در این بخش، این فرایند را کامل تر مورد بررسی قرار می دهیم.

کو اکستروژن فرایندی است که در آن یک دای را با تعداد دو یا بیشتر دستگاه اکسترودر تغذیه می کنیم. در دای، جریان های مذاب گرفته شده از اکسترودرها به شکل یک فیلم چند لایه درخواهند آمد. به علت ویسکوزیته بالای مذاب های پلیمری،  این لایه ها به صورت منفرد باقی خواهند ماند و باهم مخلوط نخواهند شد.

فیلم چندلایه پلاستیکی کو اکستروژن دمشی

در بعضی موارد 9 یا 11 لایه از مواد مختلف در یک فیلم اکسترود می شوند و تشکیل یک فیلم 9 یا 11 لایه را می دهند. همانطور که گفته برای هر لایه یک اکسترودر جداگانه مورد نیاز است.

در شکل زیر دستگاه های تولید فیلم 7 لایه را مشاهده می کنید.

فیلم 7 لایه پلاستیکی به روش دمشی

دلیل اصلی تولید فیلم چندلایه، گرفتن خاصیت و ویژگی خاص از هریک از فیلم ها می باشد. لایه های مختلف باید به خواص نهایی فیلم تولیدی مانند استحکام بالا، ممانعت در برابر نفوذ و عبور اکسیژن یا دی اکسید کربن و...، چاپ پذیری، رنگ، دوخت پذیری (heat seal)، پایین آوردن قیمت و چسبندگی کمک کنند و به این منظور به هم اضافه می گردند.

یک کاربرد مهم و ابتدایی فیلم های چندلایه، بسته بندی مواد غذایی می باشد. مواد غذایی چون گوشت، پنیر، غلات و ... . یا در صنایعی مانند محصولات دارویی، الکترونیک و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برای برگزاری دوره آموزشی فیلم پلاستیکی، روش های تولید و ویژگی ها با ما تماس بگیرید.

 

دای مورد استفاده در کواکستروژن فیلم دمشی چندلایه:

همانطور که در بخش تجهیزات مورد نیاز توضیح داده شد، 2 نوع دای در فرایند کواکستروژن فیلم دمشی چندلایه مورد استفاده قرار می گیرد، دای متحدالمرکز (concentric) و دای stack.

هر دوی این دای ها در صنعت مورد استفاده قرا ر می گیرد. چندین پارامتر تاثیر گذار برای انتخاب نوع دای وجود دارد: مهم ترین فاکتور، جریان پلیمر ها درون دای است. به طور کلی، برای پلیمر بهتر است تا با کم ترین زمان اقامت در دای از آن عبور کند تا تخریب احتمالی در دای به حداقل برسد. همچنین افت فشار حداقل نیز از دیگر مزایای دای خوب است. دیگر فاکتور مهم، سهولت کار با آن و ایجاد تغییر در صورت لزوم است.

هردو نوع دای گفته شده، دارای مزایا و معایبی هستند و بسته به نوع مواد و ویسکوزیته آن ها، دمای مذاب، شرایط فرایند و .. باید بهترین گزینه را انتخاب کرد.

از مزایای کلی دای متحدالمرکز می توان به  تمایل به داشتن حداقل طول جریان لایه های به هم چسبیده اشاره کرد. در دای stack جابجایی و تغییر آسان تر است و عایق سازی دمایی لایه ها بهتر انجام می گیرد.

 

ناپایداری بین سطحی:

ناپایداری بین سطحی خرابی خط جریان بین دو لایه از یک فیلم چند لایه را باعث می شود. این مشکل که در شکل زیر مشخص است، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ عملکردی بر روی خواص فیلم تاثیر منفی می گذارد. نقص هایی مانند ناهمگنی ضخامت، کاهش شفافیت و حتی باز شدن لایه ها.

 

ناپایداری بین سطحی بین لایه های فیلم پلاستیکی چندلایه دمشی blowing

 

دلیل اصلی این پدیده، تنش برشی بیش از حد در میان لایه ها می باشد. در جریان های پلیمری مختلف در کانال های دای و یا خارج از آن، مواد رفتارهای مختلفی از خود نشان می دهند. زمانی که تنش بین لایه ها از حدی معین عبور کند، این تفاوت در خواص و رفتارهای جریان ها سبب ایراد می شود.

چندین فاکتور وجود دارد که می تواند عامل این پدیده و تاثیر گذار بر روی آن باشد:

درصد هر لایه نسبت به ضخامت کل فیلم که می تواند روی پایداری اثرگذار باشد. رفتار رئولوژیکی هر لایه، به صورتی که تفاوت بیش از حد ویسکوزیته پلیمرها، می تواند عاملی برای ناپایداری باشد.

برای از بین بردن ناپایداری بین سطحی، یکی از روش ها، استفاده از کمک فرایندهای بر پایه فلوئرو پلیمر ها می باشد. این افزودنی های به دلیل از بین بردن شکست مذاب در فرایند فیلم دمشی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برای خرید دستگاه های آزمون و تست کنترل کیفیت فیلم های پلاستیکی مانند دستگاه مقاومت به ضربه دارت، دستگاه کشش(تنسایل)، دستگاه رنگ سنج و عبور نور، دستگاه تعیین MFR، دستگاه ضخامت سنج، تعیین دانسیته و سایر تجهیزات کنترل کیفی و آزمون پلیمرها با پلیمرما تماس بگیرید و یا به فروشگاه مراجعه فرمایید. 

 

 

برای راه اندازی آزمایشگاه پلیمر و واحد کنترل کیفیت QC، تحقیق و توسعه R&D، مشاوره صنعت پلیمر و آموزش پلیمر با ما تماس بگیرید.

 

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!