پلیمر ما
0  

اهمیت تست MFI یا MFR در صنعت پلیمر

اهمیت تست MFI  یا MFR در صنعت پلیمر

چرا تست MFI یا MFR  در صنعت پلاستیک ها بسیار مهم است؟

برای خرید دستگاه MFI  یا MFR اینجا کلیک کنید.

 

همانطور که احتمالا در بخش آزمون ها و تست های پلیمری وبسایت پلیمرما مطالعه کرده اید و یا اطلاعاتی که از قبل راجع به آزمون نرخ جریان مذاب MFR یا شاخص جریان مذاب MFI داشته اید، با روند کلی این تست مهم در صنعت پلیمر و پلاستیک ها آشنا شده اید. 
همانطور که از نام این تست مشخص است، هدف از انجام تست ام اف آی یا ام اف آر، MFI یا MFR، تعیین مشخصه ای از حرکت و رفتار مذاب پلیمری است که در فرایند پذیری آن پلیمر یا پلاستیک بسیار فاکتور مهمی می باشد. به صورت کلی شاید مهمترین وجه شناخت فرایند و فرایند پذیری یک پلیمر بررسی رفتار آن پلیمر در حالت مذاب است. که یکی از اولیه ترین، ساده ترین و در عین حال پر اهمیت ترین آزمون هایی که روی پلیمر ها انجام می شود، تست MFI  یا MFR می باشد که توسط دستگاهی به همین نام یعنی دستگاه اندازه گیری MFI یا MFR ارزیابی می شود. 

 

برای خرید دستگاه اتوماتیک MFI  یا MFR اینجا کلیک کنید.

 

در صنایعی مانند صنعت تزریق پلاستیک این مشخصه MFI یا MFR خود را علاوه بر خواص فیزیکی مکانیکی در پر شدن قالب نشان می دهد و اگر در بازه مناسبی قرار نگیرد می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود که در این مقاله می توانید به جزییات بیشتری دسترسی پیدا نمایید. اگر MFI مواد مورد استفاده در فرایند تزریق خیلی بالا باشد، منجر به پدیده فلش می شود. اگر مقدار MFI  یا MFR بسیار پایین باشد، احتمالا مواد سیالیت مناسبی نداشته و نمی تواند همه نقاط قالب را به درستی پر کند. 
در فرایندهای پیوسته مانند تولید فیلم و ورق نیز ویژگی و تست MFI  یا MFR از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در فرایند تولید فیلم پلاستیکی به روش دمشی یا Film Blowing اگر ام اف ای خیلی کم باشد، عمل دمش و ساخت حباب با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. و یا اگر مقدار MFI بیش از حد بالا باشد، مشکلاتی مانند ناپایداری حباب را به وجود خواهد آورد. 
یا در فرایند تولید فیلم و ورق به روش فیلم کستینگ Casting، اگر مقدار MFR یا MFI خیلی پایین باشد، مواد قابلیت حرکت به کناره های قالب را نخواهند داشت و ممکن است تولید فیلم یا ورق در کناره های قالب به مشکل بر بخورد. و اصطلاحا مواد تمام عرض قالب را پر نکند. در سمت مقابل اگر ام اف ای از مقدار مناسبی بیشتر باشد، سبب می شود تا کنترل مواد در فرایند و قالب سخت تر شده، و منجر به افت خواصی از فیلم مانند استحکام کششی و پارگی شود. 

اهمیت دیگر استفاده از دستگاه MFI یا MFR در کنترل کامپاند یا مستربچ تولیدی است. فرض کنید، یک واحد تولیدی قصد تولید کامپاندی را دارد تا برای تولید محصول نهایی توسط خود آن واحد یا شخص دیگری مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نکات گفته شده، باید به صورت پیوسته و با بهر مناسب محصولات کامپاند تولید شده توسط واحد کنترل کیفیت مورد ارزیابی قرار گیرد تا از بروز مشکلات عدیده ای جلوگیری کند. اما این مشکلات چیستند و چه دلایلی دارند؟

فرض کنید یک تولید کننده قصد تولید کامپاندی از پلی پروپیلن را دارد و مطابق تجربه و تولیدات قبلی باید بازه MFI  گرانول تولیدی در رنج 4-6 باشد. تولیدات جدید توسط واحد کنترل کیفیت در دستگاه تست MFI یا MFR ارزیابی شده و مقدار MFR به دست امده 8 شده است، به نظر شما مشکل در چیست؟

اولین موضوعی که باید مورد ارزیابی قرارگیرد، مواد مورد استفاده است. واحد کنترل کیفیت پس از تست MFR باید سراغ مواد اولیه مورد استفاده رفته و صحت آنان را بررسی نماید. روال درست این است که کلیه مواد ورودی به واحد تولیدی بلافاصله مورد ارزیابی قرار گیرد و یکی از مواردی که در ارزیابی پلاستیک ها اهمیت بالایی دارد، MFR یا MFI می باشد. پس اگر از صحت مواد اولیه پلیمری اطمینان حاصل کرد و همچنین مطمین هستید که مواد صحیحی وارد دستگاه شده اند باید سیستم دوزینگ یا وزن کشی مواد اولیه را مورد ارزیابی قرار دهید. 
این بدین معناست که اگر در کامپاند تولیدی، از چند پلیمر و یا مواد معدنی مانند کلسیم کربنات یا تالک استفاده می کنید باید مطمین شوید نسبت های ریخته شده از آن ها درست بوده یا خیر.

در مرحله بعدی، شرایط فرایندی و محیطی را بررسی نمایید. همانطور که در بخش "همه چیز در رابطه با پلیمر پلی پروپیلن" مطالعه نموده اید، پلی پروپیلن یک پلیمر و پلاستیک خطی است. و در اثر حرارت بیش از حد زنجیره های آن تخریب شده و به طول های کوچک تر می شکنند. این می تواند سبب کاهش ویسکوزیته و بالا رفتن MFI شود و در نتیجه آن خواص مکانیکی محصول دچار تغییرات اساسی خواهد شد. 
اما حرارت بیش از حد به پلیمر چگونه وارد شده است؟ پاسخ سوال را باید در خط تولید خود بیابید. آیا دمای فرایند توسط اپراتور افزایش پیدا کرده است؟ آیا المنت ها و ترموکوپل های موجود در خط دچار مشکل شده اند و به تبع آن حرارت بیش از حد به پلیمر وارد و آن را تخریب کرده است؟ آیا کاهش چشم گیری در سرعت خط داشته اید که سبب افزایش زمان اقامت مواد در اکسترودر و در نتیجه تخریب آن شده است؟

در صنعت تولید لوله و اتصالات پلیمری به دلیل اهمیت محصول در حفظ فشار، عدم نشتی و مناسب بودن خواص مکانیکی، یک آزمون بسیار مهم مقایسه MFI مواد اولیه با محصول می باشد. که به وسیله آن از استفاده از ترکیبات غیر مجاز، فیلر بیش از حد و یا تخریب مواد در حین فرایند جلوگیری نمود.

همه این دلایل اهمیت تست MFI یا MFR را نشان می دهد. در واقع شما می توانید با تستی بسیار آسان، با دستگاهی نسبتا ارزان قیمت بسیاری از مشکلات موجود در خط تولید خود را شناسایی نمایید و آن ها را رفع کنید.

 

برای خرید دستگاه اتوماتیک MFI  یا MFR اینجا کلیک کنید.

 

 

پربازدیدترین مطالب
آخرین مطالب
مثل اینکه کسی دیدگاهی نداشته!!!